Инж. Милчо Ламбрев: Жп отсечката Кюстендил – Гюешево ще бъде реновирана, ако от македонска страна се направи линията от Скопие21 Януари 2014 | 13:00 | Агенция "Фокус"Инж. Милчо Ламбрев: Жп отсечката Кюстендил – Гюешево ще бъде реновирана, ако от македонска страна се направи линията от Скопие Снимка: НКЖИФокус: Господин Ламбрев, какви са перспективите от жп линията София - Скопие? Докъде е стигнала македонската страна? И българската всичко ли е извършила?Милчо Ламбрев: Македония наистина прояви желание в посока да продължи тази работа, която беше прекъсната преди 10 - 15 години. По отсечката има изградени част от съоръженията, които свързват България с Македония, и ако те си намерят необходимите финансови средства, това нещо може да се случи, но ще бъде наистина в едно доста далечно бъдеще. Имаме готовност и, ако те проявят това желание, ще възстановим работата, която сме спрели. Преди време е направена на Гюешево митница, направени са други постройки. Тунелът, който не е довършен, трябва да се довърши, и тогава ще хвърлим сили и средства, за да направим отсечката между Кюстендил и Гюешево. За момента тя е, в недобро състояние за железен път, скоростите са ниски, но за нас на този етап това ни задоволява, защото не е първостепенна задача. Може би около 2020 година ще бъде моментът, за да се направи и тя. На този етап не предприемаме нищо, докато не видим македонците дали наистина ще започнат строителните работи от тяхната страна - от Скопие посока България.
Фокус: Докъде сме ние по този проект?Милчо Ламбрев: По този проект имаме единствено готовност като проектна разработка, но оттам насетне нищо като фактическо строителство не сме започнали, защото не сме го планували на този етап. Дори през оперативните програми, дори в Националната програма го няма. Ще изчакаме известно време.
Фокус: Кога да очакваме влакове по Дунав мост?Милчо Ламбрев: Това зависи най-вече от румънската страна. Ние сме подготвили всичко, което е зависело от българската страна. Контактната мрежа е построена. Пуснали сме напрежение. Сега единствено изчакваме да се направи сигналинга, който трябва да свърже двете държави, и румънците да направят тяхната част и да си построят контактната мрежа на територията на Румъния, с която да се свържем и тогава спокойно могат да тръгнат всички електрически влакове. В момента движение може да се осъществи, но с дизелова тяга.
Фокус: Успешна ли беше 2013 година и има ли някакви проекти, които не сте успели да завършите?Милчо Ламбрев: С това, което заложихме като програма, с национално финансиране, се справихме доста добре. Имахме извънредни ситуации, аварийни ситуации, в които реагирахме доста бързо. Успяхме да се справим и сме предотвратил, недай си Боже, най-лошото - катастрофи, дерайлирания и аварии по железния път. Считам, че 2013-а беше една успешна година.
Фокус: Какви ще са перспективите за 2014 година и за новия програмен период ?Милчо Ламбрев: В новия програмен период, на първо място, трябва да довършим коридорите, които са между Сърбия през България за Турция и Гърция. Да се справим със задачата евентуално да направим проектирането от Видин до Медковец и, ако имаме възможност ще направим съответно Русе – Варна и Карнобат – Синдел, но това са само перспективи. Очакваме да видим с какъв бюджет ще отреди държавата, за да знаем да наблегнем, но задължително трябва да се направи София-Септември. Задължително трябва да се направи София – Драгоман – Калотина, за да можем да сме спокойни и да посрещнем товара, който очакваме да тръгне през Босфора. А що се касае за националната програма, задачата, която си поставихме за 2013 година ще я продължим и 2014 година, тоест да завишим скоростите за движение и да направим подновяване на отсечки в Искърското дефиле между гарите София – Мездра. И се надявам в края на 2014 година да се поздравим с едно намалено пътуване с около 20 минути и подобрен комфорт за пътниците.
Инна ПОГЛУБКО Източник:
Фокус