Брой 12 от 24/03/2014


Най-големият полски производител на релсови превозни средства – "PESA Бидгошч" АД, съчетава повече от 160-годишна традиция, огромен практически опит с усет към съвременните изисквания и търсене, като гъвкаво реагира на очакванията на най-взискателните пазари и нужди на клиентите.
В завода в Бидгошч се създават поколения влакови композиции с електрически двигатели и двигатели с вътрешно горене, локомотиви и трамваи. Съществуват два най-важни фактора, обуславящи позицията на PESA на пазара:
- Първият от тях е постоянният стремеж към развитие, което се отразява във функционирането на най-големия в тази част на Европа отдел за изследвания и развитие, в който работят повече от 200 конструктори, технолози и проектанти, отговарящи за новите проекти.
- Вторият фактор, обуславящ успеха на фирмата, е разнообразието както на продукти, така и на пазари.
Водещ продукт между електрическите влакове на фирма PESA е експлоатираният понастоящем в много райони на Полша влаков състав ELF. Това е един от най-безопасните влакове в света, който отговаря на критериите на така наречените четири сценария за ПТП. Премиерата им бе на провеждащото се веднъж на две години световно изложение в Берлин - Innotrans 2010. Досега най-големите полски региони са поръчали във фирмата от Бидгошч 88 такива превозни средства, от които 77 вече са доставени на превозвачите.
Произведените от фирма PESA релсови превозни средства с ДВГ - ATR 220, вече се движат по улиците в Италия - 41 подвижни състава се радват на много добрата оценка на изключително взискателните три превозвача. В края на 2013 г. бе подписан договор за доставка на следващите 40 влакови състави. Релсови превозни средства с ДВГ за междурелсие 1520 мм на фирма PESА вече от години се експортират за Литва, Украйна, Беларус, а дори и за Казахстан.
Голям успех постигнаха също и превозните средства с ДВГ от най-нова генерация Link. От тях вече си закупи Италия, националният превозвач на Чехия (кой е той???), две воеводства в Западна Полша. Най-радостната новина е, че беше подписан рамков договор с Deutsche Bahn за 470 броя превозни средства. Друг действащ в Германия оператор – Netinera, е подписал договор за доставка на 12 превозни средства Link за превози в Бавария.
През миналата година фирма PESA предложи на клиентите първия в своята история локомотив собствено производство. В бъдеще това ще бъде цяло "семейство" локомотиви с двигатели с вътрешно горене и електрически локомотиви с името Gama. Първият от тях – Gama Marathon, е електрически локомотив с допълнителен агрегат с ДВГ, позволяващ достигане на целта на пътуването дори в зони, където свършва електрическото захранване; не се нуждае от допълнителен маневрен локомотив, а това позволява разходите да бъдат намалени.
Един от най-важните успехи на фирма PESA през последните години бе спечелването на един от най-големите търгове за доставка на трамваи в Европа, в резултат на което фирмата произведе и достави 186 превозни средства Swing за град Варшава. През миналата година PESA приключи доставката на тези превозни средства за столицата на Полша и заедно с това подписа нов договор за доставка на 120 трамвая за Москва. Преди това фирмата реализира договори за нуждите на полските градове Гданск, Шчечин, Ченстохова, за унгарския Сегед и румънския Клуж, започна и доставката за агломерацията Силезия-Заглембие, а първите трамваи за Русия и България вече се движат по улиците на Калининград и София.
Най-високите стандарти за управление на производствените процеси в PESA са потвърдени от многобройни свидетелства, признавани от местни и чуждестранни сертифициращи институции – между другото със сертификатите IRIS 02 и Q1, известни със строгите си мерки при управлението на процесите.
Фирма PESA е не само най-големият полски производител на подвижен релсов състав, но е също и един от големите работодатели, при когото работят 2800 заети лица, а заедно с дъщерните фирми - почти 4000 заети лица. Нейният огромен производствен потенциал, споменатият вече стремеж към развитие, сътрудничеството с висши учебни заведения и научни институции – всичко това е ключът към настоящата висока позиция на фирма PESA на пазара.
Миналата година фирма PESA се озова на едно от челните места в списъка на Полската академия на науките за най-иновативни полски фирми. В този списък фирмата от Бидгошч зае 4-то място в генералната класификация и 2-ро място в категория "Големи фирми", а председателят на управителния съвет на PESA Томаш Забоклицки бе избран от Ernst and Young за "Предприемач на годината в Полша" в категория "Производство".
Успешно завърши и участието на фирма PESA в най-голямото в Полша изложение TRAKO през миналата година в Гданск. Почти половината от подвижния състав, изложен там, бе произведен в Бидгошч, а фирмата сключи четири нови контракта - включително и договор с Niederbarniemer Eisenbahn (NEB), за доставка на нови влакови композиции с двигатели с вътрешно горене LINK за обслужване на регионалните жп линии между границата на Полша и Берлин.
На 15 октомври 2013 г. проектираният и произведен от фирма PESA за руските железници инспекционен влак 611M постигна скорост 201 км/час - най-високата измежду всички, изработени досега в Полша, и една от на-високите за релсови превозни средства с двигатели с вътрешно горене в Европа.
Тестът на влака бе проведен на маршрута Москва – Санкт Петербург. Преминаването на границата от 200 км/час с една от двете служебни единици, произведени от PESA за големия руски превозвач, е значително постижение, тъй като представлява максимално използване на възможностите на релсово превозно средство с ДВГ за традиционните железници.
Ускорената PESA влиза на поредните пазари и не намалява скоростта…
Важни дати от историята на PESA
· 1851 г. – основан е Ремонтен завод за Източните железници –
сегашна PESA.
· 1920 г. – полската железопътна администрация превзема Ремонтния завод от пруския окупатор.
· по време на комунизма в Полша PESA функционира като Държавно предприятие "Ремонтен завод на железопътен подвижен състав" в Бидгошч.
· 1991 г. - "Ремонтен завод на железопътен подвижен състав" в Бидгошч е разделен от структурите на Полските държавни железници и е създадено самостоятелно предприятие.
· 1995 г. – в резултат на приватизацията предприятието е преобразувано в Държавно акционерно дружество.
· 2001 г. - фирмата преминава в частни ръце и разширява своето портфолио с производство на подвижен релсов състав.
· 2005 г. - PESA влиза в пазара на трамваи.
· 2009 г. – PESA печели най-големия търг в Европа за доставка на 186 трамвая SWING за Варшава.
· 2011 г. – PESA печели търгове за доставка на влакове за немския, чешкия и руския пазар.
. 2012 г. – подписва рамков договор с Deutsche Bahn за доставка на 470 релсови превозни средства с ДВГ Link за периода 2015 - 2022 г. на обща стойност 1.2 милиарда евро.
. 2013 r. – сключва договор за доставка на 120 трамвая за Москва; за първи път релсово превозно средство с двигател с вътрешно горене надвишава скоростта от 200 км/час.
- 2014 (януари) – доставка на първия трамвай Swing за столицата на България - София.
Източник: Строителство Градът