Християн Кръстев: Възобновени са преговорите с кредиторите на БДЖ (видео) 11 септември 2013 | 08:21 | БНТ, "Денят започва"Видео материалХристиян Кръстев, изпълнителен директор на "Холдинг БДЖ", в интервю за предаването „Денят започва” на БНТВодеща: В студиото сме с г-н Християн Кръстев, той е изпълнителен директор на БДЖ.
Сега, от една страна, казвате, че кредиторите нямат интерес да фалират БДЖ, и изобщо не вървите в тази посока. От друга страна обаче, примерно синдикатите казват, че в доклада на Световната банка за оздравяване на дружеството не се говори за нищо друго освен за фалит. Какво е реалното състояние на железницата в момента?
Християн Кръстев: В момента водим преговори с кредиторите. Възобновени са тези преговори, защото бяха прекратени в последните години. Имаше среща в Брюксел, която според нас мина добре. Изпратили сме необходимите документи, за да ги разгледат. Кредиторите до края на месеца ще дойдат в България, ще се срещнем и продължават разговорите да започнем едно разсрочване на задълженията, които са просрочените, да ги преподпишем и да започнем да ги изплащаме.
Водещ: Колко са в момента дълговете?
Християн Кръстев: Дълговете към банките са в момента около 498 милиона, които в рамките на разсроченото плащане са около 10 години сме ги заложили, така че преговорите ще видят вече за какъв период ще бъдат заложени да бъдат изплатени.
Водещ: Срещата мина добре, какво значи? Разбрахте се за това разсрочване или?
Християн Кръстев: Не, не че сме се разбрали конкретно и точно. Но бяхме приети радушно от тяхна страна, което…
Водеща: Тези десет години са преди десетгодишния период преди срещата ви сега, искате да ги разсрочите за по-дълъг период?
Християн Кръстев: Не, сега е за десетгодишен период, защото те са просрочени в последните три години, не са платени.
Водещ: Възможно ли е въобще да бъдат платени тези дългове?
Християн Кръстев: Възможно е, да.
Водещ: Трябва да бъдат подписани
Християн Кръстев: Възможно е, възможно е.
Водещ: Как ще стане това?
Християн Кръстев: Няма как да бъдат отписани към кредиторите тези задължения, трябва да бъдат платени, със собствени средства в крайна сметка и с помощ на правителството и държавата.
Водещ: Няма да се стигне до фалит казвате?
Християн Кръстев: Да.
Водещ: Китай имал интерес към железниците?
Водеща: Това какво означава?
Християн Кръстев: Китай има големи интереси по принцип към железниците в Европа.
Водещ: За БДЖ става дума.
Християн Кръстев: Към БДЖ не се проявили такъв интерес или поне няма официален интерес от тяхна страна.
Водеща: Не, сега от последната среща на премиера Орешарски е извадено във вестниците като акцент, затова ви питаме чули ли сте нещо.
Водещ: Знаете ли нещо, към „Товарни превози” ли е този интерес?
Християн Кръстев: Този интерес е проявен към „Товарни превози”, не е изцяло като железница. Те в момента проявяват голям интерес към гръцката железница китайците.
Водеща: Те фалираха гръцките железници или не съвсем?
Християн Кръстев: Все още не са ги обявили във фалит, а са в приватизация.
Водещ: А това добре ли е за България, ако Китай вземе „Товарни превози”.
Християн Кръстев: Те биха били едни инвеститори, които могат да си позволят и да го развиват. Защото пускането на Босфора означава превозът на стоки между Азия и Европа, и то в големи обеми по железница.
Водещ: Т.е. може да се приватизира „Товарни превози”? Защото последното е, че няма да се приватизират. Ако Китай сериозно иска да инвестира?
Християн Кръстев: Решението на Комисията по приватизация е, че се спира приватизацията, защото приватизацията, която вървеше, щеше да бъде прекалено несериозна и за много малко пари продадено това дружество евентуално. Това дружество разполага с активи за 320 милиона, а реално щеше да бъде продадено може би за около 100 милиона, което не устройва нито кредиторите, нито държавата.
Водещ: Но при такъв инвеститор сериозен казвате…
Християн Кръстев: При такъв инвеститор би могло, заслужава си.
Водещ: … би могло да се приватизира „Товарни превози”.
Християн Кръстев: Би могло, би могло, да.
Водеща: С тези активи, които щяха да се продават, за да се събират пари, от скрап, от други, оценихте ли си…
Християн Кръстев: Те не са само скрап, те са активи като товарни вагони, пътнически вагони, които са бракувани, включително и локомотиви има, които са ограбени или повредени дотам, че могат да бъдат също продадени, ненужни активи. Оценени са тези активи и в крайна сметка сега краткосрочно ще бъдат продадени активите за около 40 милиона лева.
Водеща: Въпросът е изброихте ли ги, в наличност ли са? Защото в последните години за това се говори, имате едни вагони, но всъщност ги няма, те са изчезнали, министърът…
Християн Кръстев: Ако си говорим за т.нар. липсващи вагони, които според мен не е така, това е грешката при броенето, която реално се е случила.
Водещ: Е, 700 вагона не са успели да преброят?
Християн Кръстев: Това е грешката казвам, техническата грешка. Не че не са успели да преброят. Значи, има едни 700 вагона, които не са преброени по правилния номер. Но има едни други 700 вагона, които са преброени по друг номер, но те не са вкарани в регистъра. Реално това са едни и същи вагони, но се обясняваха прекалено грешно тези ситуации.
Водещ: Как е възможно това, това е пълен хаос?
Водеща: Ама това е вече горе-долу малко като безстопанственост прилича
Християн Кръстев: Ами точно така изглежда. Има и субективната грешка, тези вагони са оставени на гараж може би 1992-1993 г. Във времето номерата им са, от атмосферните условия номерата, боята се изтрива…
Водеща: Е, то се поддържа това, нали ходят, правят някакви ревизии.
Християн Кръстев: Оттам идва грешката на броенето. След това тези протоколи, които се изготвят, се вкарват в компютърната система ръчно. При вкарването ръчно, като натиснат една цифра вместо двойка единица и вече става грешката.
Водещ: Но това означава, че на собственика или му е все едно колко вагона има…
Християн Кръстев: На собственика не трябва да му е все едно.
Водещ: … или пък има толкова много вагони и те са много модерни и добре оборудвани, че му е все едно за някакви 1992 г. ги оставили на някаква гара и въобще не знае нищо за тях.
Водеща: А може и да не е толкова невинно, Марине.
Християн Кръстев: Точно затова казвам, че това нещо ще бъде отрегулирано. Сега наново ще има преброяване на тези вагони да се установи липсващи има ли, налични ,какви са, що са и ще вземем решение какво точно ще се случи с тях, като голяма част от ненужните активи ще бъдат точно в тази програма по продажбата.
Водеща: А какви срокове си давате за това да кажете точно с какво разполагате, колко струва то, ще го продавате ли и на каква цена?
Християн Кръстев: Ами в рамките на около три месеца всичко ще се случи.
Водещ: Като заговорихме за вагони и за локомотиви, аз мислех преди малко да говорим за линиите, но надявам се, че и възставените линии, надявам се, че и дотам ще стигнем, като заговорихме за вагони и за локомотиви, кажете малко повече за средната възраст, за техническото състояние на вагоните. Защото тук има едни зловещи данни от такъв един доклад, одит за състоянието на вагоните в БДЖ.
Християн Кръстев: Разговорът за състоянието на вагоните и за годините на производство на вагоните, има вагони, които са, повечето вагони са над 20-годишни или 25 даже, част от тях има, които са рециклирани.
Водещ: Тука едни данни, верни ли са те? От тези вагони, с които разполага БДЖ, 4 % са произведени преди 1974 г., 30 % преди 1980 г.
Християн Кръстев: Точно така е.
Водещ: 42 % между 1980 и 1989 г., точно това, което е преди промените. Значи, колко станаха, те са близо 80 % и около 20 %...
Християн Кръстев: Около 80 % са от тези години, да.
Водещ: … са от периода 1990-1996 г., които също не са в младенческа възраст.
Християн Кръстев: Но това не означава, че тези вагони не стават и не биха ставали за експлоатация. В крайна сметка в една Англия и в една Швейцария има вагони, които пътуват от 1965 г. и те са в прекрасно състояние. Това означава една техника, която не е поддържана от много години. Лошото състояние на подвижния състав означава неподдържане.
Водеща: А като заговорихме за поддръжка и за човешки фактор, сега, след съкращенията, стигат ли хората, за да могат да поддържат железницата в изправност?
Християн Кръстев: При една добра организация хората ще стигнат, така че да бъдат поддържани. Включително това, което касае пътнически и товарни вагони, големите ремонти, има български заводи, които разполагат с добър ресурс да ги отремонтират и това всичкото може да бъде в един процес в рамките на около 6 до 8 месеца да се случи, така че нещата да бъдат оправени с подвижния състав дотолкова, доколкото да може да бъде спазен графикът за движение на влаковете и да повишим качеството на услугата за обслужване на пътници.
Водещ: Как ще стане това, как ще се повиши качеството на услугата?
Християн Кръстев: Качеството на услугата, на първо време се започнали една офанзива миналата седмица с тоталното почистване, защото тези влакове са толкова мръсни, че ме е срам да го кажа по телевизията.
Водещ: Но хората го знаят. Те не знаят на коя гара са, ако прозорецът е вдигнат, защото е издраскан със спрей. Не дай си Боже, да им се приходи до тоалетната.
Християн Кръстев: Точно така е, точно така.
Водещ: Не дай си Боже.
Християн Кръстев: Направили сме нова организация за всичко това нещо, в рамките до края на месеца се надявам, че ще се справим включително с изпирането на седалките във вагоните. Там е трагична ситуацията. Може би не са виждали вода и препарат последните четири години никога.
Водеща: Аз искам и друго да ви питам. Има ли охрана в самия влак. Ама охрана, на която можеш да разчиташ. Ще ви кажа защо. Миналата година пътувах с влак до морето. Не ми се беше случвало, признавам си, много отдавна. В тези общите вагони, които нямат купета. Иначе беше удобно, столът беше удобен, беше по-различно от обикновено при пътуването, обаче в този вагон, в който се намирах аз, имаше една младежка компания, която се напи жестоко, консумираше алкохол през цялото време, бяха агресивни. Всички останали бяхме принудени да ги търпим. И цяла нощ никой не им направи бележка или не ги санкционира по някакъв начин за това тяхно поведение. Това много притеснява хората. Аз бях са малко дете и трябва да ви кажа, че се изприщих направо.
Християн Кръстев: Да. Задълженията на началник-влаковете и на кондукторите са точно това. Освен да проверяват билети, освен да съблюдават тръгването от една гара и спирането на следващата, те имат задължението да санкционират и пътниците.
Водеща: Ама достатъчно ли е това?
Християн Кръстев: Има създадена организация, че когато кондукторът не може да се справи с това нещо, и началник-влакът, звънят по телефона на транспортна полиция, транспортна полиция ги чака на следващата гара и се предприемат мерки. В крайна сметка това е нарушение на обществения ред.
Водеща: Точно така.
Водещ: Четох , че виртуална система за купуване на билети ще въвеждате.
Християн Кръстев: Да, работим усилено по този въпрос.
Водещ: Това е във виртуалния свят, в реалния как ще се справите, как ще се справите с гратисчиите? Защо да си купува човек виртуално билет, когато може да пътува без билет? Не е ли така?
Християн Кръстев: В момента не говорим за закупуване на билет виртуално или гратисчиите да разчитат…
Водещ: През интернет възможност да се купи билет, което е улеснение на услугата…
Християн Кръстев: Работим по тази…
Водещ: … свързано с 21-и век.
Християн Кръстев: … по изграждане на тази система. Сроковете ни, които са ни поставени и смятаме, че ще се справим, е в края на декември да бъде изградено това билетоиздаване. Гратисчиите, предприемаме други мерки.
Водещ: Какви?
Християн Кръстев: Мерките са ни групи, които непрекъснато да обикалят и да проверяват, почти като в градския транспорт, реално пътниците.
Водещ: Ама има ли ефект?
Християн Кръстев: Ами има, да.
Водещ: Такъв ефект постигнат.
Християн Кръстев: Гратисчиите са намалели поне 80 %.
Водещ: 80 % са намалели?
Християн Кръстев: Да.
Водещ: За какъв период от време?
Християн Кръстев: В рамките на три месеца.
Водещ: За три месеца намалели, примерно Перник-София са намалели?
Християн Кръстев: 80 %, да.
Водещ: Това, ако наистина е постигнато, е сериозен успех за вас.
Водеща: Да.
Християн Кръстев: Ами поне приходите това показват. Имаме увеличение на приходите по тези дестинации, което е добър вариант.
Водещ: Много теми, свързани с железниците има, ще следим това, което правите, ще ви каним отново. Благодарим ви за това, че бяхте наш гост и ви желаем успех.
Християн Кръстев: И аз благодаря.
Всички мнения, оценки и твърдения, изказани в интервютата отразяват лични виждания и „Фокус” не носи отговорност за тях© 2013 Всички права запазени. Позоваването на Информационна агенция "Фокус" е задължително!Източник:
Фокус