Петър Киров: През следващия програмен период ще се съсредоточим в развитието на железопътната инфраструктура04 септември 2013 | 14:23 Заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Петър Киров, отговарящ за дейностите, които се изпълняват по Оперативна програма „Транспорт” в интервю за Агенция „Фокус”Фокус: Г-н Киров, какво е заложено в проекта за реконструкция и електрификация на жп линията Пловдив - Свиленград и на какъв етап от изпълнението си е?Петър Киров: Проектът за реконструкция и електрификация на жп линията Пловдив - Свиленград първоначално е бил предвиден за изграждане по програма ИСПА, по предприсъединителните фондове на Европейския съюз. Впоследствие, поради проблеми с изпълнението на договора с италианската фирма „Асталди”, се наложи неговото фазиране и включването на една от отсечките, която не беше завършена по първоначалния проект и се наложи прехвърлянето й в Оперативна програма „Транспорт”. Това е отсечката Димитровград-Свиленград. В този случай това се наложи да бъде изпълнено по ОП „Транспорт”. Става въпрос за много по обем работи, които са свързани с модернизация както на железния път, така и с поставянето на нова сигнализация, с изискванията за оперативна съвместимост и изискванията по безопасност на железопътния транспорт. Изграждане на ERTMS- инфраструктура. Това е европейската система за управление на железниците. Значението на Пловдив - Свиленград като направление е значително голямо като перспектива. След пускането на тунела под Босфора и като се отчете ускореното развитие на железопътната инфраструктура от Турция, това ще даде възможност на България да обработва много по-бързо и много по-качествено големите транзитни товар, които биха могли да преминават през нашата страна на влак. В този смисъл развитието на този проект трябва да се гледа и в перспектива с оглед и изграждането на следващите участъци по следващите програмни периоди. Това, за което ще се погрижим като правителство е при всички положения да имаме изцяло реализация на проекта в този период, независимо от някой забавяния, които са се получили на фаза проектиране и на предходните фази. Проектът ще бъде напълно финализиран през 2015 година, цялостното трасе, което ще е от Пловдив до Турска граница.
Фокус: Възможно ли е да има усложнения, които да забавят проекта да завърши в срок?Петър Киров: Това е жив проект и при него има голяма динамика и изграждането на такава линейна и инженерна инфраструктура със сложност винаги е едно предизвикателство, както за възложителите, така и за строителите, които трябва максимално да организират техника, да създадат добра организация на изпълнение на проекта. В такива случай е възможно да има забавяния, които обаче да са в малки толеранси, без да създават никакъв проблем в цялостното изпълнение и реализация на проекта. Не очакваме никакви проблеми с физическото изпълнение на проекта, който трябва да приключи до 31 декември 2015 г.
Фокус: Колко и какви елементи на трансевропейската мрежа трябва да бъдат изградени на територията на България?Петър Киров: В България минават няколко трансевропейски транспортни коридора. В момента изграждаме както елементи както от IX , така и от VIII европейски коридор. Това, което вече беше изградено от страна на пътната инфраструктура, беше автомагистрала „Тракия”, която е част от коридор № осем. В момента се изпълнява и проектът за изграждането на ЛОТ 1 и ЛОТ 2 от автомагистрала „Марица”, които също ще бъдат приключени и по този начин ще се даде възможност на територията на страната да бъде обхванат транзитният поток е от автомобили, включително такива, които са от Република Турция за Западна Европа. В процес на изграждане е и автомагистрала „Струма”. От страна на жп проектите основно са съсредоточени усилията за завършване на Пловдив- турска граница и съответно гръцка граница при Свиленград. Също така и рехабилитацията на Пловдив-Бургас като основен елемент на VIII коридор. Целта е държавата да не инвестира в инвестиции на пристанищна инфраструктура, а да направи т.н. връзки с хинтерланда. Целта е да се даде възможност на пристанищата да обслужват по-големи части от страната и да могат да обслужват транзитни товари за Западна Европа и за части от Югоизточна Европа, които да се превърнат в естествен хинтерланд за тези пристанища, като за тази цел трябва да бъдат изградени добри транспортни връзки, за да могат коридорите да позволяват максимално бързо и безпрепятствено преминаване на товарите.
Фокус: Колко са изплатените средства до момента по ОП „Транспорт” по към бенефициентите?Петър Киров: Към този момент по ОП „Транспорт” са изплатени около 50 % за целия програмен период. Имаме още 2 години, в които можем да усвояваме средства – 2014 и 2015 г. Убеден съм, че ще успеем да постигнем почти 100%-во усвояване на средствата от програмния период и няма да имаме проблеми в тази насока.
Относно етапите на изпълнението на проектите, вече бяхме на инспекция на изпълнение на железопътните проекти. Има максимална мобилизация по отношение на рехабилитацията на жп трасето Пловдив - Бургас. Работи се непрекъснато на няколко смени, с много техника навсякъде. По същия начин започна и активната работа на отсечката Димитровград - Свиленград.
В момента по-активно започна и работата по автомагистрала „Марица”, ЛОТ 2 и ЛОТ 4 на АМ „Струма”, а в момента сме пред акт 16 за пътната връзка Кърджали - Подкова. Като управляващ орган Министерството на транспорт предстои да извършим инспекция и на пътните обекти, които се изпълняват по ОП „Транспорт” в съвсем скоро време, най-вероятно през октомври.
Агенция „Пътна инфраструктура” започна да изгражда Западната дъга на Околовръстен път на София. Подписан е договор за обходния път на Монтана. Има достатъчно голяма наситеност с проекти, в пътната и железопътната сфера , които да ни позволят едно по-бързо модернизиране на инфраструктурата на България.
Фокус: Какви са заложените проекти за изпълнение за следващия програмен период?Петър Киров: Това, което искаме за следващия програмен период, е развитието на железопътната инфраструктура да бъде стимулирано още повече. Така ще се постигне известна балансираност на развитието на транспортната система, защото в този програмен период беше заложено развитието на пътната инфраструктура. През него ще имаме завършени две магистрали и ще имаме завършени три от четири ЛОТ-а на трета магистрала.
За следващия програмен период работим усилено с консултантска фирма, която е избрана въз основа на открит търг. Тя ще подготви приоритизация на възможните проекти, като използва множество критерии, които се уточняват са нашите консултанти. Те ще бъдат свързани с добавената стойност на всеки един от проектите за икономиката, за транспорта, за обслужването както на националната икономика, така и на транзитните товаропотоци.
Етапът е все още ранен. Имаме предвид, че е възможно и финансиране на някои проекти по инструмента Connecting Europe Facility - Инструмент за Европейска свързаност. Съвместно с Главна дирекция „Регионална политика” и Главна дирекция „Транспорт”, сме в процес на отсяване на проекти, за да видим, които трябва да бъдат финансирани по Кохезионния фонд, и кои по този инструмент за европейска свързаност.
Фокус: Това означава ли, че България може да развива транспортния си сектор предимно чрез европейско финансиране?Петър Киров: От политическа гледна точка, по-скоро сме се насочили към европейски грандове за развитието на железопътния транспорт. Във все още начален етап са някои концепции за осигуряване на по-устойчиво финансиране на този вид транспорт. За това бих могъл да кажа повече след като сме ги обсъдили с Министерството на финансите и имаме малко по-голяма готовност да предложим на вниманието на всички нашите идеи, за това как би могло да бъде реализирано.
Истината е, че нашата транспортна инфраструктура има огромна нужда от инвестиции, във всички направления. Както железопътната, така и пътната инфраструктура се нуждаят от инвестиции, те могат да бъдат осигурени само от европейското финансиране. Като имаме предвид ограничения ресурс, с който разполагаме през следващия период, ще се наложи да извършим много сериозна приоритизация на проектите, така че да изберем само тези, които да помогнат максимално за цялостното развитие на системата.
Фокус: Свързването на гръцката, сръбската и турската граница ще бъде ли сред основните приоритети за следващия програмен период?Петър Киров: Основен приоритет, от една страна, ще бъде довършването на отсечки и трасета, които да дадат възможност за една цялостна транспортна услуга. В този смисъл свързването от граница до граница е изключително важно.
Друг основен приоритет ще бъде изграждането на инфраструктурата към Дунав мост 2. Би било твърде неразумно, след като сме вложили толкова усилия, години и много пари, да не довършим пътните и железопътните подходи към това съоръжение.
Не на последно място - ще се опитаме максимално да развием и интермодалния транспорт като за целта ще наблегнем на възстановяването на проектната скорост на жп връзката Русе - Варна и изграждането на интермодален терминал в Русе.
Фокус: Как може да бъде експортно ориентиран транспортът в България?Петър Киров: Повечето видове транспорт са свързани с доста тежки регулации. И в автомобилния, и във въздушния, и в железопътния транспорт либерализацията на пазара е все още на много начален етап, дори на международно ниво. От всички видове транспорт, водният е този, които се ползва с най-голяма свобода. На международно ниво той е абсолютно либерализиран, с много малки ограничения, които съществуват в определени райони на света.
За да се изгради един експортно ориентиран транспорт, който да прави такъв износ на транспортна услуга, трябва да бъде поставена в центъра възможността за развитие на морския транспорт. Морският транспорт би могъл да бъде изключителен генератор на приходи за хазната, за да помогне много за развитието на бизнеса и да бъде един чист износ на услуга. С министър Данаил Папазов и със зам.-министър Антон Гинев, който отговаря за транспортната политика, обмисляме варианти, при които, чрез формите на публично публично-частно партньорство включително, да дадем възможност за развитие на морския транспорт
Фокус: Как може да бъде развиван транспортът в България и извън нея на европейско равнище?Петър Киров: Голяма част от нашия транспорт е вече на европейско равнище. Голяма част от българските превозвачи, както автомобилни, така и тези по вътрешни водни пътища, така и морски, авиационни, работят на пазара и са длъжни да спазват унифицираните правила и изисквания по отношение на безопасността. Има нужда да се правят много инвестиции в подвижен състав, а също и в по-меки мерки, като например - изграждането на системи за управление на качеството и на безопасността. Целият транспортен отрасъл изживява труден момент, покрай проблемите с икономиката и рецесиите, които наблюдаваме в Европа, а и покрай факта, че в морския транспорт, въпреки че се наблюдава възстановяване на обема на превозените товари, цената на навлото за превоза е в пъти по-ниска тази, която беше през годините 2006 – 2007 – 2008-а, когато икономиката се развиваше бурно.
Изключително необходимо е партньорството между държавата и транспортните фирми, транспортния бранш. Хубавото е, че всички от Министерството на транспорта са с много дълъг стаж в системата – всички имаме над 10 години стаж, включително и на ръководни позиции. Благодарение на това, работим в непрекъснат контакт с транспортните фирми, с бранша, със синдикатите. По този начин като имаме предвид и нашите обединени усилия и предвид средствата, които ще получим от Европейския съюз, част от които ще отидат за повишаване на безопасността и такива меки мерки, ще успеем да развием още повече транспортния отрасъл като цяло.
Фокус: Колко средства се очаква да получи България за следващия програмен период?Петър Киров: Около 1, 2 милиард евро са общо средствата от Кохезионен фонд и програмата за Регионално развитие и малко над 400 000 000 евро са средствата, които са резервирани за България по инструмента за европейска свързаност. Това са съвкупно средствата, които можем да използваме като европейски грандове. В зависимост от различните схеми за съфинансиране, те ще покриват между 60% и 85% от цялостната стойност на проектите, т.е. ще е нужно и определен процент национално съфинансиране.
Цветелина ПЕНЧЕВАВсички мнения, оценки и твърдения, изказани в интервютата отразяват лични виждания и „Фокус” не носи отговорност за тях© 2013 Всички права запазени. Позоваването на Информационна агенция "Фокус" е задължително!Източник:
Фокус