Предвид постепенно намаляващите грижи за поддържането и експлоатацията на теснолинейката Септември - Добринище, което вече създава тревога за бъдещето на тази уникална железница, изпратих до най-висшите ръководители на железниците у нас, приложеното тук писмо.ДО ГЕНЕРАЛНИЯ ДИРЕКТОР
НА Н К Ж И
ИНЖ. МИЛЧО ЛАМБРЕВ
ДО ИЗПЪЛНИТЕЛНИЯ ДИРЕКТОР
НА „ХОЛДИНГ БДЖ” ЕАД
ВЛАДИМИР ВЛАДИМИРОВ УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ГЕНЕРАЛЕН ДИРЕКТОР, УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ИЗПЪЛНИТЕЛЕН ДИРЕКТОР, Обръщам се към Вас, с притеснение за бъдещето на теснолинейната железопътна линия Септември – Добринище. Имам предвид нейното състояние и експлоатация понастоящем. Сравнявам го с миналото, през 60-те години на ХХ век, когато набавихме: нов подвижен състав – локомотиви и вагони, машини за поддържане на железния път, положиха се по-тежък тип релси, подържаха се редовно всички съоръжения, служебни сгради и пр. А през 70-те години на миналия век, по теснолинейката се извършваха по около 200 млн. тон. км. превози годишно и тя работеше по-ефективно, дори от редица ж п клонове с нормално междурелсие.
Убеден съм, че линията трябва да съществува и занапред, затова не трябва да създаваме усещането, че вече не се полагат необходимите грижи за нея, че експлоатацията не се подчинява на строгите железнични правилници, че тя е оставена на доизживяване. Само един конкретен пример: на 13 май 2016 г. имах възможност да разгледам района на бившата гара (сега спирка) Велинград-юг. Кокетното двуетажно приемно здание с малката магазия и рампа до него,
великолепен образец на нашето гарово строителсто от 1927 г., е на път да се разрушава. Балконът на втория етаж скоро ще падне. Спирката не се обслужва. На една от вратите стои мижав надпис, че билети се продават във влака. Таблото с разписанието на преминаващите влакове е с липсващи букви и цифри. Механизмът за сваляне и вдигане на бариерите на прелеза в района на спирката е в окаяно състояние и достъпен за всеки (намира се на 2 метра от тротоара, където минават всички и не се заключва). За да се задвижват все пак бариерите, във звената на веригите обхващащи бариерните дискове са напъхани телове (самоделна работа). Будката, в която трябва да се подслони прелезопазача при лошо време, докато чака преминаващите влакове, е готова да падне.
Пристигна влак № 16103. На спирката няма знак „П”- установяването на влака става по преценка на машиниста. Качиха се 28 пътника. Не се показа началник влак или кондуктор да даде „готово” за потегляне – и това стана по преценка на машиниста.
Велинград е голямо населено място (над 24000 жители) и на спирката Велиград-юг се качват във всеки преминаващ влак между 15 и 30 пътника.
Грижата за клиентите на железницата трябва да започва с появата им на спирката за очакване на влака. Там, за да не пустее приемното здание, трябва да има поне един ж п служител,
който да отваря чакалнята 30 мин. преди пристигането на поредния влак и да продава билети.
Посочените нередности се наблюдават не само при този конкретен пример, със спирката Велинград-юг. На много места по теснолинейката има неподдържани (дори изоставени) приемни здания и други служебни сгради. Не се полагат никакви грижи за опазването им – изложени са на крадци и вандали. Разписанията на влаковете са много
разтеглени. Няма ефикасен контрол за изпъляването на служебните задължения от страна на персонала, поддържащ и експлоатиращ линията.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДА ДИРЕКТОРИ, За да се запази и поддържа по нататък това национално богатство, каквото е за нас теснолинейката Септември – Добринище,
за да живее тази уникална железница, тя трябва да работи пълноценно. Затова предлагам:
1. Във участъците гара Септември – гара Варвара, гара Костандово – гара Цветино и гара Черна Места – гара Добринище, които заедно представляват
60 % от дължината на цялата линия, има много отсечки, където може, без особени усилия и средства, допустимата скорост по път да се повиши до
60–70 км/час. Това ще позволи времепътуването от Септември до Добринище и обратно, което сега е около
5 часа, да бъде сведено до
3 часа – 3 часа и 30 мин. 2. За обслужване на пътническото движение
да се доставят дизелови мотриси, например като тези (ÖВВ – серия 5090), които показвам на снимките. Oсвен 4-те чифта влакове Септември – Добринище – Септември, които ще се обслужват от тези мотрисни влакове, във времето между тях, в участъците Септември – Велинград и Якоруда – Добринище ще се пуснат по една единична (соло) мотриса,
с цел да се увеличи честотата на движение и подобри обслужването между селищата в тези райони, което е наложително. При добра реклама и маркетингова работа, съществува възможност, със соло-мотриси да се превозват и туристически групи, по предварително заложени в графика за движение на влаковете (ГДВ) факултативни трасета.
- серия 5090-1.jpg (112.53 KiB) Прегледано 17457 пъти
ÖВВ мотриса серия 5090, за междурелсие 760 мм и мотрисен влак по австрийските теснолинейки.
- серия 5090-2.jpg (100.98 KiB) Прегледано 17457 пъти
3. Да се възстанови товарното движение по линията, с пускането на един или два чифта товарни влакове, които ще се обслужват с наличните дизелови локомотиви. Това може да стане с пряко договаряне за товари от местната промишленост, със снабдителни, строителни и други фирми от района на гарите: Костандово, Велинград, Якоруда, (ев. Ген. Ковачев), Разлог, Банско и Добринище. За целта ще трябва да се ревизират останалите в бездействие товарни вагони (открити, покрити, цистерни и контейнеровози).
Движението на пътнически и товарни влакове дава осезателното усещане за пътниците, туристите и любителите на железницата, че линията работи, че живее в характерния само за железопътния транспорт ритъм. 4. Да се създаде в депо Банско, предвиденият още от 80-те години на миналия век,
музей на теснолинейните железници, в който да се изложат заделените експонати (лок. 504-76, лок. 611-76, лок. 470-60 поставен върху вагона К4 4060, ДМ 82-01, лок. 76-11 и др.), а с действащите: лок. 609-76, лок. 92.01, лок. 613-76 (предстои да се възстанови) и музейни вагони да се организират периодично, по заявки на туроператорите, атракционни влакове с ретро-подвижен състав в участъците Септември – Велинград – Септември и Банско – Якоруда – Банско.
- Цп - 2014 г..jpg (362.11 KiB) Прегледано 17457 пъти
Атракционно пътуване с лок. 60976 и ретро-композиция, фотопауза в района на сп. Цепина. 5. На ж п линията Септември – Добринище да се даде статут на
„действащ паметник на техниката”. Както германците обявиха теснолинейките в планината Харц за „действащ паметник на техниката” и ги поддържат още по-добре от преди, така и ние можем да постъпим с линията Септември – Добринище, която при това,
е много по-интересна, по-живописна, по-стойностна и с право може да се приеме за едно от нашите национални богатства. Предлагам, специално за теснолинейката Септември – Добринище да се осигурят целево необходимите финансови средства от европейски и наши фондове, за да се приведат: железният път, съоръженията, подвижният състав и прилежащите сгради в образцов вид и състояние. Това ще доведе до целогодишен поток от български и чуждестранни туристи, любители на железницата и планината, защото всеки от експлоатационните пунктове на теснолинейката може да бъде обект на посещение и приятно прекарване всред извънредно красивите местности на този богато надарен с природни забележителности район на България.
31 май 2016 г. С УВАЖЕНИЕ : инж. Димитър Деянов - София