През настоящата година се навършват 130 години (1888 - 2018) от административното учредяване на БДЖ. В тази връзка Холдинг „БДЖ” пусна юбилейна значка. Обикновено, като кръгли годишнини се отбелязват 100, 125, 150 и т.н., но няма лошо да се отбележат и 130 години, щом са решили така.
Значката е поставена в горния десен ъгъл върху картонче и заедно са опаковани с целофан. Върху картончето е загатнато факсимиле от указ на княз Фердинанд. До тук добре, но защо снимката, която заема по-голямата част от полето, е на германски локомотив ? Това е една от многото разновидности на DR серия 55 (наследени при обединението на отделните германски железници). В БДЖ никога не сме имали такива локомотиви. А снимки на наши локомотиви, работили в БДЖ през всички епохи, имаме достатъчно.
Обърнете внимание и на „крилатото колело” – символът на железниците, изобразен върху значката. Очевидно лоша аксонометрия. Символът на железниците е пространствена фигура и при поставянето му върху плоскости, е много важно да се спазва това, което ни учи дескриптивната геометрия.
Заради несполучливите опити за стилизиране, опростяване и дори изопачаване на този символ, написах статия в сп. „Железопътен транспорт” – брой 3 / 2007 г., но грешките при изобразяването на железничарския символ продължават.
През годините ми се налагаше често да обръщам внимание на: несполучливи опити за пресъздаване на железопътни возила и части от техни механизми, на недоглеждането и грешките, допускани при оформлението на пътеводители, календари, юбилейни и други издания на БДЖ, но най-очевидния пример е този, със сгрешеното мозаечно пано в Централна гара София. Още когато строителите предаваха на отремонтирани части приемното здание на гарата, обърнах внимание на инж. Милчо Ламбрев за вида на това пано, но то си остана така и ще остане през годините, като паметник на недоглеждането, липсата на контрол върху работата на художниците и незаинтересоваността за крайните резултати. Там да има направено нещо, а какво ще изобразява в действителност, няма значение!