130 години БДЖ

Обсъждане на по-общи теми, които не попадат в обхвата на горните форуми (например обсъждане на ръководните структури на БДЖ и НКЖИ). Макар и "общи", темите трябва да са свързани с железниците или поне с някакъв друг вид транспорт или транспортна инфраструктура. Координация на срещи за наблюдение на влакове, обиколка на линии, обмяна на идеи и т.н.

130 години БДЖ

Мнениеот Димитър Деянов » Чет Яну 04, 2018 6:13 pm

През настоящата година се навършват 130 години (1888 - 2018) от административното учредяване на БДЖ. В тази връзка Холдинг „БДЖ” пусна юбилейна значка. Обикновено, като кръгли годишнини се отбелязват 100, 125, 150 и т.н., но няма лошо да се отбележат и 130 години, щом са решили така.
Значката е поставена в горния десен ъгъл върху картонче и заедно са опаковани с целофан. Върху картончето е загатнато факсимиле от указ на княз Фердинанд. До тук добре, но защо снимката, която заема по-голямата част от полето, е на германски локомотив ? Това е една от многото разновидности на DR серия 55 (наследени при обединението на отделните германски железници). В БДЖ никога не сме имали такива локомотиви. А снимки на наши локомотиви, работили в БДЖ през всички епохи, имаме достатъчно.

Значка  130 години БДЖ.jpg
Значка 130 години БДЖ.jpg (103.12 KiB) Прегледано 565 пъти

Обърнете внимание и на „крилатото колело” – символът на железниците, изобразен върху значката. Очевидно лоша аксонометрия. Символът на железниците е пространствена фигура и при поставянето му върху плоскости, е много важно да се спазва това, което ни учи дескриптивната геометрия.
Заради несполучливите опити за стилизиране, опростяване и дори изопачаване на този символ, написах статия в сп. „Железопътен транспорт” – брой 3 / 2007 г., но грешките при изобразяването на железничарския символ продължават.

През годините ми се налагаше често да обръщам внимание на: несполучливи опити за пресъздаване на железопътни возила и части от техни механизми, на недоглеждането и грешките, допускани при оформлението на пътеводители, календари, юбилейни и други издания на БДЖ, но най-очевидния пример е този, със сгрешеното мозаечно пано в Централна гара София. Още когато строителите предаваха на отремонтирани части приемното здание на гарата, обърнах внимание на инж. Милчо Ламбрев за вида на това пано, но то си остана така и ще остане през годините, като паметник на недоглеждането, липсата на контрол върху работата на художниците и незаинтересоваността за крайните резултати. Там да има направено нещо, а какво ще изобразява в действителност, няма значение!
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 586
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: 130 години БДЖ

Мнениеот semafor » Пет Яну 05, 2018 10:30 am

Здравейте на всички и за много години. Г-н Деянов, може ли да дадете малко повече информация за тази грешка в паното и за кое точно пано на ЦГ става дума? Също така възможно ли е локомотивът от снимката да е на служба в PKP? Въпросът ми е свързан с това, че поне на пръв поглед той има характерни по своята големина и външен вид светлини, които много ми напомнят на тези на локомотивите на полските железници. Аз лично бих предпочел за отбелязване на подобна годишнина да възстановят някой локомотив - дали 42-ра серия, далия 41-09 поне като стационарен музеен експонат, а пък за възстановена 04-ка дори не смея да си мечтая :(
semafor
 
Мнения: 209
Регистриран на: Вто Сеп 17, 2013 10:43 am

Re: 130 години БДЖ

Мнениеот Димитър Деянов » Съб Яну 06, 2018 9:03 pm

semafor написа:Мнение от semafor » Пет Яну 05, 2018 10:30 am
Здравейте на всички и за много години. Г-н Деянов, може ли да дадете малко повече информация за тази грешка в паното и за кое точно пано на ЦГ става дума? Също така възможно ли е локомотивът от снимката да е на служба в PKP? Въпросът ми е свързан с това, че поне на пръв поглед той има характерни по своята големина и външен вид светлини, които много ми напомнят на тези на локомотивите на полските железници. Аз лично бих предпочел за отбелязване на подобна годишнина да възстановят някой локомотив - дали 42-ра серия, далия 41-09 поне като стационарен музеен експонат, а пък за възстановена 04-ка дори не смея да си мечтая :

Ще се опитам да отговоря на разнородните въпроси :

1. Представянето на значката „130 години БДЖ” с снимка на локомотив, който не е от парка на БДЖ, е грешка. Това искам да подчертая. Друг и то страничен въпрос е, дали показания на снимката локомотив, освен в DR, го има в PKP и пр.
2. Паното (мозайка от много фотоснимки), за което споменах, се намира на горния етаж в приемното здание на Централна гара София, на една от челните страни на голямата зала.

768x432.jpg
768x432.jpg (109.18 KiB) Прегледано 489 пъти

Авторът (авторите) на това пано вероятно са използвали снимка или чертеж на локомотивен двигателен механизъм, защото общо взето, правилно са изобразени : шатуна, шатунния ведущ лагер, контракривошипа, ексцентриковата щанга и сцепните щанги, но не са се възползвали до край от информацията, която им дава използваният образец.

Пано Ц. гара Сф,2016 г..jpg
Пано Ц. гара Сф,2016 г..jpg (112.27 KiB) Прегледано 489 пъти

Обърнете внимание къде са поставени противовесите на ведущата колоос и следващата след нея колоос. Те не са изобразени на мястото, където трябва да бъдат. Под сцепната щанга между ведущата и следващата колоос се вижда долната част на друга щанга. Каква е тази щанга ? Шарнирния болт на най-дясно разположената сцепна щанга, която се вижда частично, стои неестествено ниско и краят на тази щанга е несъразмерно голям. Има несъразмерност между отделните сцепни лагери и други несъответствия. Така както са стиковани отделните части на това пано, сцепната щанга между ведущата колоос и съседната колоос изглежда пречупена и пр.

3.Що се отнася до възстановяването на локомотиви по повод на кръгли годишнини и това е правено в миналото. Сега обаче, явно няма сили и средства за такава инициатива.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 586
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: 130 години БДЖ

Мнениеот Димитър Деянов » Пет Сеп 07, 2018 5:32 pm

По случай юбилея "130 години от административното учредяване на БДЖ", съм предал и вече са експонирани в Клуба на железничаря при Централното управление на Холдинг БДЖ :
1. Снимка в рамка с размери 46 х 25 см на дизеловия магистрален локомотив 04-50 (от 1988 г. - 04 050.1);
2. Една от първоначалните експлоатационни номерни табели (оригинална) на локомотива;
3. Една от фабричните табели (оригинална) на локомотива.

04-50 - 1.jpg
04-50 - 1.jpg (127.45 KiB) Прегледано 150 пъти

04-50 - 2.jpg
04-50 - 2.jpg (139.8 KiB) Прегледано 150 пъти

04-50 - 3.jpg
04-50 - 3.jpg (250.39 KiB) Прегледано 150 пъти
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 586
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: 130 години БДЖ

Мнениеот semafor » Пон Сеп 10, 2018 9:50 am

Прекрасно дело. Колко хубаво щеше да бъде ако имахме и действаща 04-ка за юбилея. Апропо какво стана с работата по възстановяването на единият от двата останали локомотива от серията? Нали имаше някаква доброволна организация в тази насока? :roll:
semafor
 
Мнения: 209
Регистриран на: Вто Сеп 17, 2013 10:43 am

Re: 130 години БДЖ

Мнениеот ПЖИ43в » Пон Сеп 10, 2018 9:44 pm

Търси се фирма да я/ги/ нарежат за скраб!!....Новия министър ще свърши това!1
ПЖИ43в
 
Мнения: 348
Регистриран на: Чет Авг 08, 2013 5:00 pm


Назад към Общи теми / Other railway topics

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: Bing [Bot] и 1 госта