Локомотив 01.23

Информация, спомени и дискусии за историята, съдбата, техническите характеристики, настоящото местоположение и състояние и т.н. на локомотиви, мотриси и вагони, които вече не са на редовна служба в БДЖ.

Локомотив 01.23

Мнениеот Administrator » Чет Юли 18, 2013 9:59 am

.
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2382
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: Локомотив 01.23

Мнениеот Димитър Деянов » Пет Сеп 20, 2013 6:06 pm

Възстановяването на този локомотив е изложено тук, в раздел "Общи теми": диск 1 от "Трудовете на инж. Деянов",
тема 2 - "Възстановяването на локомотив 01.23".

Lok. 01.23 на гара Ксц.jpg
Lok. 01.23 на гара Ксц.jpg (305.89 KiB) Прегледано 3405 пъти
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 573
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Локомотив 01.23

Мнениеот plastikat » Сря Дек 18, 2013 10:24 pm

Някакъв педал недъгав нещастен е откраднал табелата на локомотива :o !!! Ръчичките му да изсъхнат :evil:
Изображение
Аватар
plastikat
 
Мнения: 1327
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 5:44 pm
Местоположение: Бургас

Re: Локомотив 01.23

Мнениеот Димитър Деянов » Съб Дек 21, 2013 2:05 pm

plastikat написа:Мнение от plastikat » Сря Дек 18, 2013 10:24 pm
Някакъв педал недъгав нещастен е откраднал табелата на локомотива :o !!! Ръчичките му да изсъхнат :evil:
plastikat написа:Изображение


Локомотивно депо София е като разграден двор. На практика от всякъде може да се влезне в него. В действителност, охраната доколкото я има, въобще не си върши работата. Освен това съжалявам, че трябва да го кажа, но мисля, че една голяма част от кражбите там се извършват от или с активното участие на деповския персонал. Предполагам, че някой с много пари е поръчал кражбата, за да я препродаде още по-скъпо на колекционери, или сам той да има в колекцията си тази табела, от вече емблематичната машина в музейния локомотивен парк на БДЖ.
Ако пък табелата е открадната, за да се продаде като метал (бронз), тогава наистина кражбата е направена от някакъв жалък и непълноценен тип, без всякакъв усет за истинската историческа стойност на запазената, комплектована и поддържана с големи усилия, действаща почти 80-годишна машина.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 573
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Локомотив 01.23

Мнениеот KRAKOMOBILA » Съб Дек 21, 2013 11:11 pm

Позорно на истина... Обаче ако извадиш фотоапарат - веднага ще ти се развика охраната. Дано се направи нова табелка.
KRAKOMOBILA
 
Мнения: 959
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 9:13 pm

Re: Локомотив 01.23

Мнениеот Димитър Деянов » Нед Дек 22, 2013 7:18 pm

KRAKOMOBILA написа:Мнение от KRAKOMOBILA » Съб Дек 21, 2013 11:11 pm
Позорно на истина... Обаче ако извадиш фотоапарат - веднага ще ти се развика охраната. Дано се направи нова табелка.


Разбира се, че ще се положат усилия, да се направи (отлее) нова табела. Тази доставка локомотиви (01.18 до 01.23) от SLM - Winterthur, е известна и у нас и в чужбина между феновете, с изписаните на български език фабрични табели.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 573
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Локомотив 01.23

Мнениеот Димитър Деянов » Пон Дек 23, 2013 6:25 am

При вчерашното си съобщение пропуснах да поставя снимка на откраднатата табела. Сега го правя. Може някой някога да види някъде тази табела.

01.23-фабр.табела.gif
01.23-фабр.табела.gif (120.82 KiB) Прегледано 3116 пъти
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 573
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Локомотив 01.23

Мнениеот Димитър Деянов » Вто Дек 24, 2013 12:36 pm

Днес, 24 декември 2013 г. се навършват точно 25 години от първото официално пътуване на локомотив 01.23, след възстановяването му като действаща музейна машина в Локомотивно депо - София. На този ден през 1988 г., локомотив 01.23 обслужи специалния тържествен влак, от София до гара Септември и обратно, по случай юбилея "100 ГОДИНИ Ж П ТРАКЦИЯ И ДЕПО СОФИЯ". Влакът беше организиран за работниците и служителите на Локомотивно депо София и Централна гара София. Той беше съставен от 5В4 вагона и с него пътуваха около 300 железничари и членове на техните семейства. Тук показвам логото на юбилея, изработено от художника Георги Данаилов - тогава на работа в депо София и няколко снимки от това пътуване.
Извинявам се за не особено доброто качество на снимките, но времето съвсем не предлагаше добри условия за снимки.

НА ВСИЧКИ УЧАСТНИЦИ ВЪВ ФОРУМА ЖЕЛАЯ, ВЕСЕЛА КОЛЕДА И УСПЕШНА 2014 ГОДИНА !

Лого на юбилея.jpg
Лого на юбилея.jpg (89.5 KiB) Прегледано 3059 пъти

24.12.1988 г.-търж.влак на гара Вакарел..png
24.12.1988 г.-търж.влак на гара Вакарел..png (140.53 KiB) Прегледано 3059 пъти

24.12.1988 г.-търж. влак на гара КОстенец..jpg
24.12.1988 г.-търж. влак на гара КОстенец..jpg (58.99 KiB) Прегледано 3059 пъти

Лок. 01.23 маневрира в депо Сп -24.12.1988 г..jpg
Лок. 01.23 маневрира в депо Сп -24.12.1988 г..jpg (60.36 KiB) Прегледано 3059 пъти

24.12.1988 г.-при връщането на Центр. гара София.jpg
24.12.1988 г.-при връщането на Центр. гара София.jpg (60.84 KiB) Прегледано 3059 пъти
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 573
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Локомотив 01.23

Мнениеот disell » Пет Дек 27, 2013 3:24 am

В ГО-лямото депо са докарали 01.15 преди около 2 седмици. Изглежда доста запазен , липсват му заводските табелки.
http://disell.snimka.bg/travel/lokomoti ... 262626.big
http://disell.snimka.bg/travel/lokomoti ... 262627.big
Доколкото разбрах щели да свалят части за 01.23. И един въпрос към г-н Деянов : на тази снимка се вижда някакъв допълнителен капак зад бункера за въглища той за какво е бил ?
Аватар
disell
 
Мнения: 1187
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 10:45 pm

Re: Локомотив 01.23

Мнениеот Petko Ivanov » Пет Дек 27, 2013 10:38 am

Ще изпреваря отговора на инж.Деянов - това е капака на отвора на резервоара за мазут, монтиран в задната част на тендера. От началото на 60 те години на миналия век почти всички действащи парни локомотиви са били преоборудвани за смесено мазутно-въглищно изгаряне - много разумно решение според мен.
Petko Ivanov
 
Мнения: 282
Регистриран на: Нед Юли 28, 2013 12:44 pm

Re: Локомотив 01.23

Мнениеот 44 134.5 » Пет Дек 27, 2013 11:05 am

01.15 беше извадена от асеново за да се свалят всички машинни колооси и да бъдат сменени с тези на 01.23
44 134.5
 
Мнения: 169
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 11:03 am

Re: Локомотив 01.23

Мнениеот vlado » Пет Дек 27, 2013 11:16 am

Ето ти такъв резервоар на модел на 14-та серия парен локомотив:

Изображение

И истински, пак на 14-та серия в база Калояновец:

Изображение
vlado
 
Мнения: 724
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 9:15 am

Re: Локомотив 01.23

Мнениеот Otskov » Сря Окт 05, 2016 10:35 pm

Попаднах на нещо интересно за серия 01, което не ми беше известно
http://www.lifebites.bg/tiutiun-lokomotivi-bulgaria/

Иска ми се да разбера повече подробности за тази бартерна сделка, както и каква е съдбата на 01.22 и останалите от серията ?
Инж. Деянов, ако може да разкажете повече ?
Аватар
Otskov
 
Мнения: 1941
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 12:00 am
Местоположение: Горна Оряховица

Re: Локомотив 01.23

Мнениеот vlado » Чет Окт 06, 2016 1:11 pm

vlado
 
Мнения: 724
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 9:15 am

Re: Локомотив 01.23

Мнениеот Димитър Деянов » Пет Окт 07, 2016 10:16 am

Otskov написа:Мнение от Otskov » Сря Окт 05, 2016 10:35 pm
Попаднах на нещо интересно за серия 01, което не ми беше известно
http://www.lifebites.bg/tiutiun-lokomotivi-bulgaria/

Иска ми се да разбера повече подробности за тази бартерна сделка, както и каква е съдбата на 01.22 и останалите от серията ?
Инж. Деянов, ако може да разкажете повече ?

Уважаеми г-н Otskov,
Локомотивите 01.18 до 01.23 - 6 машини,. са наистина доставени срещу износ на висококачествени български тютюни за Швейцария. Има доста материали, както швейцарски (на немски език), така и български (на български език и на немски език за швейцарски списания) по тази сделка. Ако ми съобщите email-a си мога да Ви ги изпратя. Мисля, че ако Ви изпратя ИСТОРИЧЕСКАТА СПРАВКА ЗА ЛОКОМОТИВ 01.22, ще може да си обясните всичко за сделката и за самата машина 01.22, която има много интересна експлоатационна съдба.
Тук пускам две снимки направени през 1935 г. в Швейцария, от пробните пътувания на локомотив 01.18 (първата машина от тази сделка).

01.18 при пробните пътувания до гара Weinfelden-лятото 1935-1.gif
01.18 при пробните пътувания до гара Weinfelden-лятото 1935-1.gif (201.85 KiB) Прегледано 1900 пъти

01.18 при пробните пътувания до гара Weinfelden-лятото 1935-3.gif
01.18 при пробните пътувания до гара Weinfelden-лятото 1935-3.gif (151.72 KiB) Прегледано 1900 пъти
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 573
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Локомотив 01.23

Мнениеот Димитър Деянов » Сря Окт 12, 2016 9:15 pm

Димитър Деянов написа:Re: Локомотив 01.23

Мнение от Димитър Деянов » Пет Окт 07, 2016 10:16 am

Otskov написа:
Мнение от Otskov » Сря Окт 05, 2016 10:35 pm
Попаднах на нещо интересно за серия 01, което не ми беше известно
http://www.lifebites.bg/tiutiun-lokomotivi-bulgaria/

Иска ми се да разбера повече подробности за тази бартерна сделка, както и каква е съдбата на 01.22 и останалите от серията ?
Инж. Деянов, ако може да разкажете повече ?


Уважаеми г-н Otskov,
Локомотивите 01.18 до 01.23 - 6 машини,. са наистина доставени срещу износ на висококачествени български тютюни за Швейцария. Има доста материали, както швейцарски (на немски език), така и български (на български език и на немски език за швейцарски списания) по тази сделка. Ако ми съобщите email-a си мога да Ви ги изпратя. Мисля, че ако Ви изпратя ИСТОРИЧЕСКАТА СПРАВКА ЗА ЛОКОМОТИВ 01.22, ще може да си обясните всичко за сделката и за самата машина 01.22, която има много интересна експлоатационна съдба.


Г-н Otskov,
Ако сте отворил материалите, които Ви изпратих още на 8 август, моля съобщете ми за това с една дума, за да зная че са получени при Вас.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 573
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Локомотив 01.23

Мнениеот Otskov » Чет Окт 13, 2016 1:23 am

Да, получих ги, много Ви благодаря.
Аватар
Otskov
 
Мнения: 1941
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 12:00 am
Местоположение: Горна Оряховица

Re: Локомотив 01.23

Мнениеот Димитър Деянов » Вто Май 29, 2018 5:14 pm

Преди 30 години (в края на месец май 1988 г.) завършихме ремонтните работи по възстановяването на бързоходния парен локомотив 01.23, за движение със собствена сила (под пара). Функционалните проби и първата пътна проба се направиха през юни 1988 г. Целта беше, машината да се използва като действащ ретро-локомотив за возене на юбилейни, туристически и атракционни влакове.
Това беше и приносът на Локомотивно депо София в проявите за отбелязване на 100 години от административното учредяване на БДЖ, респективно „100 години ЖП Тракция и депо София”. Тук показвам една от първите снимки на 01.23 след неговото възстановяване.

01.23-ф1.jpg
01.23-ф1.jpg (128.18 KiB) Прегледано 199 пъти

От двете страни на локомотивната будка, под експлоатационните номера на локомотива, монтирахме допълнителни табели, отбелязващи събитието, с надпис : „ВЪЗСТАНОВЕН ПРЕЗ 1988 г. В ЛОКОМОТИВНО ДЕПО „В.МАРКОВ” В ЧЕСТ НА 100 ГОДИШНИНАТА ОТ ОСНОВАВАНЕТО НА Ж П ТРАКЦИЯ И ДЕПО СОФИЯ”.

01.23-ф2.jpeg
01.23-ф2.jpeg (185.53 KiB) Прегледано 199 пъти

а за работата по възстановяването на машината беше съобщено в сп. „Железопътен транспорт” – брой 12 / 1988 г.

ЖТ-12-88-ф3.jpg
ЖТ-12-88-ф3.jpg (103.19 KiB) Прегледано 199 пъти
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 573
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Локомотив 01.23

Мнениеот semafor » Сря Май 30, 2018 9:03 am

Прекрасно. Една хубава годишнина. Г-н Деянов, може ли да споделите колко години 01.23 е бил спрян от движение преди неговото възстановяване и в какво състояние е бил когато е започнало възстановяването? Имало ли е липси, къде е бил съхраняван? Масово парните локомотиви са изведени от експлоатация до 1980 г., а предполагам, че 01.23 е излязъл в пенсия поне няколко години по-рано :roll:
semafor
 
Мнения: 199
Регистриран на: Вто Сеп 17, 2013 10:43 am

Re: Локомотив 01.23

Мнениеот Димитър Деянов » Чет Май 31, 2018 4:24 pm

semafor написа:Мнение от semafor » Сря Май 30, 2018 9:03 am
Прекрасно. Една хубава годишнина. Г-н Деянов, може ли да споделите колко години 01.23 е бил спрян от движение преди неговото възстановяване и в какво състояние е бил когато е започнало възстановяването? Имало ли е липси, къде е бил съхраняван? Масово парните локомотиви са изведени от експлоатация до 1980 г., а предполагам, че 01.23 е излязъл в пенсия поне няколко години по-рано :roll:

Експлоатацията на локомотив 01.23 започва от 1935 г., когато е доставен като нов в Лок. депо София и продължава там до 1968 г. По това време вече в депо София са въведени в експлоатация всичките 50 дизелови локомотива серия 04 и по-голямата част от парните локомотиви на столичното депо са изпратени на работа в други депа. Така лок. 01.23 е изпратен в парка на депо Варна, където продължава да вози бързи и пътнически влакове до 1973 г., т.е. до тогава е бил в интензивна експлоатация общо 38 години.
От 1974 г. е консервиран и закаран в база Асеново, където е оставен в режим на резерв и целево съхранение. Там го заварва известната заповед 18 от 8 януари 1979 г., с която е обявен за представител на локомотивната серия 01 в музейната колекция на БДЖ и е върнат за отговорно пазене в депо София.
Както знаете през 1988 г. е възстановен и вече 30 години се поддържа като ретро-локомотив за юбилейни, туристически и атракционни пътувания.
Що се отнася до самата работа по възстановяването на локомотива, както и за хората, които са участвали в този ремонт, съм направил едно по-подробно описание в споменатия по-горе брой 12/1988 г. на сп. "Железопътен транспорт".
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 573
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Следваща

Назад към Исторически тягов подвижен състав и вагони

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 0 госта