ТУРЦИЯ

Информация и дискусии за железниците извън границите на България. Новини за чуждите железници, трамваи, метрополитени и фирми-производители на оборудване и подвижен състав за тях

Re: ТУРЦИЯ

Мнениеот машинист_на_сън » Вто Окт 29, 2013 11:18 am

Още един поглед върху тунела под Босфора:
Мечтата на султан Абдул Меджид става реалност
В Истанбул ще бъде отворен тунелът под Босфора
16:15 | 28.10.2013 | 1668 прочитания
Размер на текста

За него това е осъществяването на "една 150-годишна мечта". Турският премиер Реджеп Тайип Ердоган открива утре в Истанбул железопътен тунел под Босфора - един от неговите често оспорвани градоустройствени мегапроекти, които подхраниха антиправителствените протести през юни, съобщава в понеделник агенция Франс прес.

След деветгодишна работа тунелът с дължина 1,4 километра под дъното на пролива ще даде възможност метрото да свърже за няколко минути двата бряга на турския мегаполис и да облекчи малко кошмарните му проблеми с транспорта.

Ердоган, който е бивш кмет на Истанбул, не остави на друг срязването на лентата на тунела. Той ще се придружава утре, в деня на годишнината от основаването на турската република през 1923 г., от японския премиер Шиндзо Абе, чиято страна е предоставила основна част от средствата за проекта.

"Този проект е една 150-годишна мечта", възкликна с радост преди няколко месеца този, когото неговите критици често определят като "новия султан". "Нашите прадеди са работили върху това, на нас се падна да го осъществим", добави премиерът.

Идеята за прокопаване на тунел под Босфора е била спомената за първи път през 1860 г. от османския султан Абдул Меджид. Но заради липса на необходимите техника и средства тя никога не е напуснала чертожната дъска.

Проектът стана отново актуален през 90-те години на миналия век с демографския взрив на Истанбул, чието население се удвои от 1998 г. насам и надхвърля 15 милиона жители. Благодарение на финансовата подкрепа на Японската банка за международно сътрудничество /735 милиона евро/, а после на Европейската инвестиционна банка. Първата копка бе направена през май 2004 г. от консорциум от турски и японски фирми. Общата стойност на проекта се оценява сега на три милиарда евро.

Първоначално работите по проекта трябваше да приключат за четири години, но те бяха прекъснати за дълго време заради откриването на серия археологически съкровища. Общо близо 40 000 предмета бяха извадени от района на строежа, специално в района на европейския бряг на Мраморно море. Сред тях е изключителна находка на гробище на близо тридесет византийски кораба - най-голямата средновековна флотилия, позната досега.

Неочакваният успех на този исторически улов накрая подразни Ердоган. "Първо те говореха за археологически предмети, после за глинени съдове, после това, после онова. Наистина ли всичко това е по-важно от населението?", заяви той преди две години.

Тунелът, прокопан на повече от 50 метра под дъното на Босфора, днес най-накрая е завършен. В този район със силна сеизмична дейност той се предполага, че ще може да издържа на земетресения с магнитуд 9 по скалата на Рихтер.

С този проект, който накрая свързва по дължината си 75 километра нови пътища, властите искат да сложат край на всекидневните мъки на два милиона жители на Истанбул, които всеки ден преминават Босфора по един от неговите, винаги задръстени, два моста.

"Тунелът създаде транспортна ос между източната и западната част на града, която, вярвам, ще облекчи натоварването на двата моста благодарение на капацитета му за преминаване на 150 000 пътници на час", заяви миналия понеделник кметът на най-големия турски град Кадир Топбаш.

Някои се съмняват в това. Наистина този тунел предизвика по-малко критики отколкото бъдещото трето летище в града, 45-километровият канал, успореден на Босфора, или третият мост над пролива - тези "параноични" проекти, критикувани като доказателства за авторитария уклон и спекулативната нагласа на ислямо-консервативното правителство по време на протестите през юни.

"Това е важен проект, от който градът има нужда, той ще намали газовете с парников ефект", признава Тайфун Кахраман, председател на камарата на архитектите по градоустройство.

Но включването му в останалата част от мрежата на обществения транспорт все още далеч не е осъществено. "Пуснатият в действие участък е много ограничен. Всичко това бе отложено за много по-късно", казва със съжаление Кахраман. "Човек се пита защо е това спешно откриване...", добавя той. Местните избори са предвидени за март 2014 г., отбелязва по този повод Франс прес.

Ердоган, който навремето бе кмет на Истанбул, управлява Турция с все по-деспотичен стил, пише същевременно сп. "Икономист" в кореспонденция от Истанбул, озаглавена "Мечтата на султана".

Опасенията за това изхождат от протестите в парка Гези през юни, предизвикани от плана му за изсичане на стотици дървета за изграждането на търговски комплекс на истанбулския площад Таксим. Нови протести възникнаха тази седмица, когато бяха изкоренени още дървета в Анкара, за да бъде освободено пространство за изграждането на автомобилен път.

Без да се безпокои от възмущението на екозащитниците, правителството строи трети мост над Босфора близо до Черно море, изсичайки още хиляди дървета и разбивайки важен маршрут на миграция за птици, сред които щъркели и орли. Орнитологът Юмит Ярдъм предупреждава, че привличани от автомобилната светлина на моста, птиците могат да предизвикат верижни катастрофи. Малцинството на алевиите е разгневено от това, че мостът може да бъде наречен на Селим “жестокия” (Явуз Султан Селим, бел. ред.) - султан, който е избил хиляди техни предци. Правителството реализира и проект за ново летище с шест писти северозападно от Истанбул, което ще е сред най-големите в света.

Най-спорният проект, който Ердоган все още планира, е прокопаването на това, което самият той веднъж нарече “луд канал”. Този канал с дължина 50 километра, свързващ Мраморно и Черно море, има за цел да отклони трафика на танкери от Босфора и по този начин да се намали замърсяването и риска от сблъсъци в криволичещия пролив. Екозащитниците обаче казват, че каналът може да разруши цялата екосистема на Черно и Мраморно море.

Представители на управляващата Партия на спроведливостта и развитието (ПСР) в частни разговори признават, че финансовото състояние на страната прави малко вероятно построяването на канала. В същото време те отричат информациите, че правителството има проблем с финансирането на новото летище като “черна пропаганда” от същите “глобални сили”, които са твърдо решени да свалят от поста Ердоган.

ПСР често прибягва към подобна тактика. В кулминацията на вълненията заради парка Гези Ердоган намекна, че пияни демонстранти са уринирали и са правили секс в османска джамия. Когато мюезинът отказа да потвърди това, той бе изгонен и прехвърлен в друга джамия, предизвиквайки недоволство сред мюсюлманите антикапиталисти, които осъждат това, което смятат за залитане на ПСР към лукс и ненаситност. По ирония на съдбата джамията, където са се случили предполагаемите греховни действия, е била построена от майката на Абдул Меджид - Безмиалем, бивша християнска робиня, чието истинско име било Сузи, пише "Икономист".

По БТА

http://www.mediapool.bg/v-istanbul-shte-bade-otvoren-tunelat-pod-bosfora-news212846.html
машинист_на_сън
 
Мнения: 25
Регистриран на: Сря Сеп 18, 2013 8:31 am

Re: ТУРЦИЯ

Мнениеот Administrator » Сря Окт 30, 2013 11:42 am

2 млн. души ще го ползват всеки ден

Критикуват Ердоган, че избърза с прерязването на лентата

СРЯДА, 30 Октомври 2013

"Мармарай" е първият от поредицата гигантски проекти, стартирани през 2004 г. от управляващата Партия на справедливостта и развитието. Идеята за тунел под Босфора се лансира за пръв път през 1860 г. от султан Абдул Меджид, но така и не я реализира поради недостатъчни технически и финансови средства. Проектът беше възобновен през 90-те години заради демографския бум в Истанбул, чието население се удвои от 1998 г. насам и достигна повече от 15 млн. души. С финансовата подкрепа на Японската банка за международно сътрудничество от 735 млн. евро, а по-късно и на Европейската инвестиционна банка първа копка на тунела бе направена през 2004 г. от консорциум от турски и японски компании. Днес общата стойност на проекта се оценява на 3 млрд. евро. С проекта "Мармарай", който ще бъде свързан с още 63 км новопостроени железопътни линии, властите искат да сложат край на страданията на над 2 млн. жители на Истанбул, които преминават ежедневно разстоянието между двата бряга на града. Някои специалисти са скептични по отношение на обхвата на проекта, независимо че тунелът "Мармарай" не е толкова критикуван, колкото бъдещото 3-то летище в града, 45-километровият канал, паралелен на Босфора, или третият мост над протока. Специалистите осъждат тези проекти като доказателство за "фараонските" амбиции на премиера Ердоган. "Мармарай", който издържа трус от 9 по Рихтер, няма да започне да работи на 100% веднага. Ще трябват няколко години, за да бъде завършен напълно. Критици на Ердоган го критикуват, че бърза да пререже лентата заради местните избори през 2014 г. Камарата на инженерите и архитектите дори посъветва все още да не предприемат пътуване през "Мармарай", поради "съображение за сигурност". Кметът на Истанбул Кадир Топбаш напълно изключи възможността за такива съмнения и заяви, че тунелът е напълно безопасен.

Михаела Витанова

Източник: Стандарт
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2395
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: ТУРЦИЯ

Мнениеот Administrator » Чет Мар 20, 2014 12:08 pm

Девет души загинаха при влакова катастрофа на ж.п. прелез в Турция

20 Март 2014 | 10:22 | Агенция "Фокус"

Девет души загинаха тази сутрин в 07.15 часа при влакова катастрофа на ж.п. прелез в околия Акдениз на провинция Мерсин (Южна Турция), съобщи телевизионният канал CNN Turk. Пътнически влак блъсна микробус, превозващ работници. На място загиват 9 от пътуващите в микробуса, други 8 души са ранени. Ранените са настанени на лечение в болница. Състоянието на някои от тях е тежко и лекуващите лекари изказват опасения, че броят на загиналите от катастрофата може да се увеличи, посочи още телевизионният канал CNN Turk.

Източник: Фокус
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2395
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: ТУРЦИЯ

Мнениеот disell » Съб Апр 12, 2014 11:13 am

Аватар
disell
 
Мнения: 1187
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 10:45 pm

Re: ТУРЦИЯ

Мнениеот ivajlo_nikolov » Съб Юли 26, 2014 12:00 pm

Откриха високоскоростната линия Ескишехир - Истанбул

Министър-председателят Реджеп Тайип Ердоган официално откри високоскоростната линия между Ескишехир и Истанбул на 25 юли, завършвайки 570 километровото високоскоростно трасе Анкара - Истанбул.
Последната открита отсечка се състои от 188км. ново трасе между Ескишехир и Картепе плюс още 56 километра модернизирана конвенционална линия до Гебзе в източния край на агломерацията Истанбул.
Първоначално, от 26.07.2014 г. ще се движат шест чифта влакове на ден между Анкара и Пендик в предградията на Истанбул, обслужвани с ЕМВ CAF, с максимална скорост до 250 км / ч и време на пътуването около 3 часа и половина.
След обновяване на останалата част от линията услугата ще бъде удължена до централната част на Истанбул, като предвиденото времетраене на пътуването Истанбул - Анкара ще се съкрати на 3 часа. Това е с 7 часа по-малко от преди да започне да работи високоскоростната линия.

Източник/EN/: http://www.railwaygazette.com/news/sing ... pened.html
Аватар
ivajlo_nikolov
Глобален модератор
 
Мнения: 957
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 8:39 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Re: ТУРЦИЯ

Мнениеот vankata » Нед Ное 16, 2014 12:56 am

Само за 48 часа престой в Истанбул, успях да пресека Босфора няколко пъти, с всички видове транспорт - по мост, по вода и "под вода". Ето клип от най-интересното преминаване:
http://vbox7.com/play:ea8e3ee60e
vankata
 
Мнения: 68
Регистриран на: Сря Сеп 18, 2013 9:30 pm

Re: ТУРЦИЯ

Мнениеот disell » Пон Фев 01, 2016 6:58 am

Днес или до 2 дни се очаква да премине ICE Velaro за Турция , засега не се знае точния маршрут но предполагам ще е Рр-К-Сл-Кн-Нз-КК и идва в състав на Шенкелите.
Аватар
disell
 
Мнения: 1187
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 10:45 pm

Re: ТУРЦИЯ

Мнениеот bdz46203 » Пон Фев 01, 2016 11:14 am

Ще дойде и до Бургас, да го пробват по новият участък до Вл. Павлов. Боко, пак ще дойде да се снима в кабината. Такива Сименси, ще се движат по новата линия до Сл бряг. Аз ще чакам с фотоапаратчето да снимам.
bdz46203
 

Re: ТУРЦИЯ

Мнениеот disell » Пон Фев 01, 2016 2:56 pm

Само гледай да е "Смена 8 " ,че с него ще станат най-добри снимките на боко....
Аватар
disell
 
Мнения: 1187
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 10:45 pm

Re: ТУРЦИЯ

Мнениеот plastikat » Пон Фев 01, 2016 8:25 pm

Ето го в Румъния : https://www.youtube.com/watch?v=hMHBnVmwNCs
Аватар
plastikat
 
Мнения: 1327
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 5:44 pm
Местоположение: Бургас

Re: ТУРЦИЯ

Мнениеот disell » Пон Фев 01, 2016 11:41 pm

Вече е в България и би трябвало да е тръгнал от Русе разпр.Очаква се сутринта да е около Нова загора.
Аватар
disell
 
Мнения: 1187
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 10:45 pm

Re: ТУРЦИЯ

Мнениеот ivajlo_nikolov » Нед Мар 06, 2016 9:05 pm

Днес, 06.03.2016 г., 33 месеца след първата копка, в присъствието на президента на реп. Турция Реджеп Тайип Ердоган и премиера Ахмет Давутуглу, е поставена и заварена последната секция на комбинирания автомобилно-железопътен мост над Босфора - „Явуз Султан Селим“. Моста е с обща дължина 2164 м., и ще има 2 автомобилни платна с по 4 ленти и двупътна електрифицирана Ж.П. линия. Той ще е първата пълноценна железопътна връзка между Европа и Азия по южния коридор. По него ще преминава околовръстната магистрала на Истанбул, която ще е завършена края на м. Май 2016г., и северния железопътен обход на мегаполиса с дължина около 80 км., който се очаква да е готов към края на 2016 г.
Ето и малко снимки от Agerpres /вгледайте се в "заварчика"/: http://foto.agerpres.ro/index.php?d=-1& ... S%20BRIDGE
Аватар
ivajlo_nikolov
Глобален модератор
 
Мнения: 957
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 8:39 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Re: ТУРЦИЯ

Мнениеот railjet » Пон Мар 07, 2016 2:03 am

Султтана го играе заварчик :mrgreen:
railjet
 
Мнения: 7787
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 3:12 pm

Re: ТУРЦИЯ

Мнениеот BDZ 07 » Пон Мар 07, 2016 8:39 am

Поопърлил е мустаците малко :mrgreen:
Аватар
BDZ 07
 
Мнения: 1078
Регистриран на: Пон Фев 09, 2015 5:32 pm
Местоположение: Пловдив

Re: ТУРЦИЯ

Мнениеот Otskov » Съб Авг 27, 2016 1:55 pm

Новини около откриването на моста султан Селим
http://www.capital.bg/politika_i_ikonom ... za_trafik/

https://railturkey.org/2016/08/26/gebze ... e-project/

и карта на жп възел Истанбул, тук се появява и въпросът колко функциониращи към момента преминавания на Босфора има ?
https://railturkeytr.files.wordpress.co ... utemap.png
Аватар
Otskov
 
Мнения: 1943
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 12:00 am
Местоположение: Горна Оряховица

Re: ТУРЦИЯ

Мнениеот bdz46203 » Пон Авг 29, 2016 10:27 am

Моста нали е само автомобилен?
bdz46203
 

Re: ТУРЦИЯ

Мнениеот bdz43r » Пон Авг 29, 2016 11:27 am

Не е само автомобилен.
bdz43r
 
Мнения: 3147
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 7:51 pm

Re: ТУРЦИЯ

Мнениеот railjet » Пон Авг 29, 2016 2:04 pm

Въпреки кризата в Турция и войната в Кюрдистан, товаро- и пътникопотоците с Мала Азия бият рекорди. На Калотина е задръстено от транзитни турчоля. Достатъчно е САМО 10% от тях да преминат по релси, и жепето удря шестица от тотото. Глъвочите на стратегии не го ли виждат ???!!!!! :shock:
railjet
 
Мнения: 7787
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 3:12 pm

Re: ТУРЦИЯ

Мнениеот mscilla » Пон Авг 29, 2016 8:08 pm

mscilla
 
Мнения: 108
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 7:50 pm

Re: ТУРЦИЯ

Мнениеот Димитър Деянов » Съб Юни 16, 2018 11:09 am

В Турция започва строителството на високоскоростна ж п линия Истанбул - Одрин, с параметри за 250-300 км/час. Ние, с нашите 160 км/час между Свиленград и Септември, че и на места еднопътна линия, ряпа да ядем ! Да не говорим, че за Септември - София сме още до никаде.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 586
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

ПредишнаСледваща

Назад към Чужди железопътни администрации / Railways Outside Bulgaria

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 0 госта

cron