91-ва линия Самуил - Силистра

Информация за състоянието на гарите и спирките.
Историческа информация за развитието на железния път, гари, спирки, тунели, мостове, сигнализации и др.
Информация за състоянието на закрит и неизползван железен път. Информация за индустриални клонове.

91-ва линия Самуил - Силистра

Мнениеот Димитър Деянов » Пет Авг 15, 2014 11:33 am

Железопътната линия Самуил - Силистра, с обща дължина 113,2 километра, е отклонение на главна линия номер 9 и се намира в Североизточна България. Изграждана е и въвеждана в експлоатация в продължение на 26 години, от 1947 до 1974 г., след което на практика новото железопътно строителство (изграждането на нови ж п линии) в България е преустановено.

Първата част от линията Самуил - Исперих (27,4 км) е открита за временна експлоатация (такова понятие имаше тогава) на 20 ноември 1948 г. Официалният влак се вози от локомотив 17.02 - тогава в парка на депо Русе. Тук показвам снимка от това събитие. Обявяването на този участък за редовна експлоатация става през 1951 г.(Окр. предписания на БДЖ - май 1951 г.,стр. 423).

17.02-800------.------.jpg
17.02-800------.------.jpg (44.66 KiB) Прегледано 1126 пъти

От 16 август 1953 г. се пуска в редовна експлоатация и завършеният участък Исперих - Тодорово (12,8 км). До тук първоначално положените релси са второ употребление тип СВП-41 с дължина 15 м. ,на железни траверси.

През 1959 г. към вече изградената линия Самуил - Тодорово е добавен участъкът Тодорово - Руйно (12,9 км), без да бъде въведен официално в експлоатация. Това ще стане през следващата 1960 г., когато линията е завършена до Дулово. Тук са използвани релси РПШ-31,2 с дължини 9,55 и 12 м. на струнобетонови траверси.

На 29 май 1960 г. е открит официално за редовна експлоатация целият участък Тодорово - Дулово (12,9 + 12,2 = 25.1 км). Тук първоначално освен релси РПШ-31,2 са използвани и релси СО-35 с дължина 11,55 м.,на струнобетонови траверси.

На 6 ноември 1969 г. е завършен и открит новопостроеният предпоследен участък от линията Дулово - Алфатар (21,9 км), а на 9 септември 1974 г., след 26-годишно строителство е открита и последната част Алфатар - Силистра (26,0 км). И тук първоначално са използвани релси РПШ-31,2 и СО-35.

Така общата експлоатационна дължина на линията Самуил - Силистра става 113,2 км. Максималният допустим наклон по цялата линия е 15 о/оо, а минималният радиус на хоризонталните криви е 300 м.
Понастоящем допустимата скорост по път на цялата 91-ва линия е 65 км/час.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 614
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: 91-ва линия Самуил - Силистра

Мнениеот Otskov » Пет Авг 15, 2014 3:55 pm

Благодаря много :)
До сега не знаех че 91-ва е най-новата линия в България,а в същото време е и тази с най-голям номер и единствено отклонение на най-старата.
Значи Руйно наистина е било гара.
Аватар
Otskov
 
Мнения: 1945
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 12:00 am
Местоположение: Горна Оряховица

Re: 91-ва линия Самуил - Силистра

Мнениеот Димитър Деянов » Пон Ное 26, 2018 5:34 pm

Преди 70 години, на 20 ноември 1948 г., се пуска в експлоатация първата част Самуил - Исперих от нашата 91-ва железопътна линия Самуил - Силистра. По-онова време имаше планове, докато се строи и открива на части линията до Силистра, да се изгради и отсечката Попово - Разград (Самуил), за директна връзка на Силистра с 2-ра линия, с което времепътуването на влаковете за Силистра, минаващи сега от Г.Оряховица през Русе до Самуил, ще се намали с часове. За тази отсечка имаше проект в два варианта: Попово - Разград и от Попово, с варианта малко преди Разград, директно до Самуил.
Мъчително бавното строителство (ту засилващо се, ту забавящо се до спиране) на линията Самуил - Силистра (113 км за 27 години), все отлагаше с по някоя и друга година започването на линията Попово - Разград (Самуил), но всички вярвахме, че в края на краищата сигурно ще стане, защото я свързвахме с една малка интрига.
Нали знаете, че по-онова време, пък и сега, дали нещо ще се построи или изпълни някакво решение, много зависеше от протекцията на някой висш държавен чиновник или партиен функционер. Та интригата се въртеше около факта, че и при двата варианта на линията Попово - Разград (Самуил) тя минаваше през село Лозница - родното място на Пенчо Кубадински, един висш партиен функционер в миналото, много приближен до Тодор Живков, но и това не помогна.
След 1974 г., когато най-после влакът достигна до Силистра, беше преустановено въобще доизграждането на нашата железопътна мрежа, а едно десетилетие след това, по времето на прехода от "социализъм" към "демокрация", държавата постепенно абдикира от грижата за собствените си железници.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 614
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: 91-ва линия Самуил - Силистра

Мнениеот assen5 » Вто Ное 27, 2018 12:21 pm

Благодаря!
Аватар
assen5
 
Мнения: 149
Регистриран на: Сря Юли 24, 2013 6:01 pm


Назад към Инфраструктура / Railway Infrastructure

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 0 госта