Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Обсъждане на по-общи теми, които не попадат в обхвата на горните форуми (например обсъждане на ръководните структури на БДЖ и НКЖИ). Макар и "общи", темите трябва да са свързани с железниците или поне с някакъв друг вид транспорт или транспортна инфраструктура. Координация на срещи за наблюдение на влакове, обиколка на линии, обмяна на идеи и т.н.

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Petko Ivanov » Чет Авг 20, 2020 8:41 pm

Г-н Деянов, поне аз досега не бях срещал снимка на локомотив 08.03 "Евдокия"
Изображение
Petko Ivanov
 
Мнения: 347
Регистриран на: Нед Юли 28, 2013 12:44 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Димитър Деянов » Пет Авг 21, 2020 5:20 pm

Petko Ivanov написа:Мнение от Petko Ivanov » Чет Авг 20, 2020 8:41 pm
Г-н Деянов, поне аз досега не бях срещал снимка на локомотив 08.03 "Евдокия"

Драги Петко,
Аз също нямам снимка на локомотивът „Евдокия”. И сега, благодарение на твоята публикация, тази липса е запълнена.
На снимката се вижда, че освен табелата с името на локомотива, отстрани на димната камера стои и табела с тогавашният му експлоатационен номер 3. По тази причина можем да предположим, че локомотивът е фотографиран във времето между 1932 г., когато Момчилград става крайна гара на 4-та линия и 1936 г., когато е въведено новото серийно означение на нашия локомотивен парк и локомотив № 3 – „Евдокия” получава табели със серия и номер 08.03 (които носи до бракуването му през 1946 г.), а табелите с номер 3 от димната камера са демонтирани.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 771
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Димитър Деянов » Вто Сеп 22, 2020 1:48 pm

По случай днешния ден, когато се навършват 112 години от обявяването на Българската национална независимост, представям локомотивът именуван „НЕЗАВИСИМА БЪЛГАРИЯ”.

1. Лок. 12 (08.10) - НЕЗАВИСИМА БЪЛГАРИЯ.jpg
1. Лок. 12 (08.10) - НЕЗАВИСИМА БЪЛГАРИЯ.jpg (56.58 KiB) Прегледано 5260 пъти

Бързоходният локомотив № 12 е произведен в баварската локомотивна фабрика J.A.MAFFEI – Мюнхен и е доставен за нуждите на БДЖ през 1905 г. В края на септември 1908 г., по случай обявяването на българската национална независимост, е именуван „НЕЗАВИСИМА БЪЛГАРИЯ”. От двете страни на парният му котел, след димната камера, са монтирани бронзови релефни табели с това име. Локомотивът носи тези табели с името си в продължение на 40 години, до изваждането му от експлоатация през 1948 г.
От 1936 г. получава серия и експлоатационен номер 08.10. Използван е за обслужване на бързи и пътнически влакове, предимно по южната ж п мрежа. Последното му депо на домуване е Бургас.

2. Бс-Пом.- откриване - 25 юни 1939 г..jpg
2. Бс-Пом.- откриване - 25 юни 1939 г..jpg (123.48 KiB) Прегледано 5260 пъти

Със същият локомотив на 25 юни 1939 г. Н В Цар Борис III открива официално експлоатацията на новопостроената нормална ж п линия Бургас – Поморие ( 24,8 км), която обслужва с редовни товарни и пътнически превози Бургаските черноморски солници, мина „Черно море” и град Поморие.

3. Бс-Пом.- 25 юни 1939 г..jpg
3. Бс-Пом.- 25 юни 1939 г..jpg (104.61 KiB) Прегледано 5260 пъти

За съжаление, локомотивът 08.10 – „НЕЗАВИСИМА БЪЛГАРИЯ” не е запазен като важна историческа ценност, като символ на дързостта, на честта и достойнството на тогавашните наши политически мъже, като паметник на силата и решителността на българския народ, които не само обявяват но и защитават пред света нашата национална независимост и с това увековечават едно от най-значителните събития в историята на България.

Тук, въпреки желанието ми да споделя нещо хубаво, трябва да кажа, че и сега не горим от особено желание да пазим все още малкото оцелели реликви, които носят историческата памет за пребогатото минало на нашите железници.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 771
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот SGP » Нед Дек 13, 2020 7:48 pm

Здравейте, господин Деянов!

Преди малко попаднах на следния клип в Youtube - прилагам връзка:

https://youtu.be/TxsqDxRJnf4

Това е кинохроника от откриването на Подбалканската ЖП линия през 1952 г. Забелязвам, че отначало участват два локомотива. Според снимката, публикувана във книгата Ви "Локомотивното стопанство на БДЖ", стр. 344, челният локомотив в първите кадри би трябвало да е 14.24 - този с крилата. В следващите кадри остава само вторият локомотив, който би трябвало да е 14.30, за който знам, че е бил без димоповдигащи щитове /крила/.

Според Вас това ли са локомотивите? На цитираната снимка локомотивът е един, а на кадрите в клипа локомотивите са два, като предполагаемият 14.24 липсва след втората половина на клипа, а остава предполагаемо само 14.30.

Можете ли да дадете повече подробности около заснетото събитие?

Благодаря предварително!
SGP
 
Мнения: 3
Регистриран на: Пон Май 12, 2014 11:23 am

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Petko Ivanov » Пон Дек 14, 2020 9:41 pm

В кинопрегледа има монтаж - между Златица и Антон е показан друг влак, теглен от два локомотива серия 15, прикачени за тендерите.
Petko Ivanov
 
Мнения: 347
Регистриран на: Нед Юли 28, 2013 12:44 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Димитър Деянов » Пон Дек 14, 2020 9:45 pm

През 1952 г., преди официалното откриване на отсечката Долно Камарци - Клисура, имаше няколко месеца пробна експлоатация и на снимката в книгата се вижда първият бърз влак пуснат тогава по Подбалканската линия.
Вече на 25 декември, линията се открива официално с тържества при голяма организация във всички гари и влакът, съставен от вагон-салони на Вълко Червенков, се вози от два локомотива като начело е отново 14.24. Вторият локомотив е без крила и е възможно да е 14.30, защото и той по това време се числи в депо София, но трябва да го кажем с резерва, като имаме предвид, че тогава в серия 14 има още 2 - 3 машини без димоповдигащи щитове (крила).
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 771
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот KRAKOMOBILA » Нед Дек 20, 2020 12:36 pm

Господин Деянов, дали можете да пуснете списък на локомотивите намиращи се в базите Асеново и Калояновец. Възможно ли е да се направи списък на наличните парни локомотиви в депата в България ?

Имате ли спомени, кои локомотиви са били в базата в Бодрово ? Има ли нещо преместено от тях в Калояновец или Асеново или всички са нарязани при закриването на базата ?
KRAKOMOBILA
 
Мнения: 973
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 9:13 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Димитър Деянов » Пон Дек 21, 2020 9:38 pm

KRAKOMOBILA написа:Мнение от KRAKOMOBILA » Нед Дек 20, 2020 12:36 pm
Господин Деянов, дали можете да пуснете списък на локомотивите намиращи се в базите Асеново и Калояновец. Възможно ли е да се направи списък на наличните парни локомотиви в депата в България ?

Имате ли спомени, кои локомотиви са били в базата в Бодрово ? Има ли нещо преместено от тях в Калояновец или Асеново или всички са нарязани при закриването на базата ?

Не разполагам със списък на локомотивите в базите Асеново и Калояновец, но намиращите се там возила се водят по документи и трябва да имат пожизнени книги (технически паспорти), така че службата, която отговаря за базите знае точно номерата на локомотивите намиращи се там. Списък на парните локомотиви в депата също трябва да има и да се водят на отчет като подвижен състав от съответната категория.
Нямам списък по номера, кои локомотиви се намираха в база Бодрово. Според информацията която имам, няма премествани локомотиви и друг подвижен състав в другите две бази, от базата в Бодрово, преди тя да бъде закрита.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 771
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Petko Ivanov » Вто Дек 22, 2020 10:32 pm

Потвърждавам написаното от инж. Деянов - всичко от база Бодрово беше нарязано в самата база или в ж.п.завода София.
Petko Ivanov
 
Мнения: 347
Регистриран на: Нед Юли 28, 2013 12:44 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Petko Ivanov » Съб Дек 26, 2020 10:45 pm

Г-н Деянов, Честито Рождество Христово. Много здраве на Вас и Вашето семейство!
Прилагам снимка на локомотив 178. Интересното е, че той носи име "Битоля", а не "Дедеагач", както сме смятали досега. Според данните "Битоля" е бил локомотив 173, след 1936 г 16.02
Изображение
Petko Ivanov
 
Мнения: 347
Регистриран на: Нед Юли 28, 2013 12:44 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Димитър Деянов » Нед Дек 27, 2020 6:35 pm

Petko Ivanov написа:Г-н Деянов, Честито Рождество Христово. Много здраве на Вас и Вашето семейство!
Прилагам снимка на локомотив 178. Интересното е, че той носи име "Битоля", а не "Дедеагач", както сме смятали досега. Според данните "Битоля" е бил локомотив 173, след 1936 г 16.02

Уважаеми инж. Петко Иванов, Благодаря за вниманието и поздравите по случай светлия християнски празник Рождество Христово. От своя страна аз също те поздравявам, желая преди всичко здраве на теб и твоето семейство, весело посрещане и успех на всички през новата 2021 година !

Великолепната снимка, която показваш във форума виждам за първи път. И ако за първоначалните номера и имена на тези 8 локомотива можем да сме сигурни, защото те са документирани, илюстрирани и се намират на много места в старите архиви, за това което се вижда на снимката нямам обяснение. Макар, че съм преровил много архивни материали, не съм срещал и писмени доказателства за смяна на номера или имена. Очевидно на снимката е, или локомотив 178 със сменено име, или локомотив „Битоля” със сменен номер. Кога обаче (по кое време) е станало това и защо е направена тази смяна, нямам никакви доказателства, нито обяснение.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 771
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот assen5 » Пон Дек 28, 2020 2:26 pm

Здравейте, попаднах на тази снимка във Фейсбук.
Смятам, че ще ви е интересна.
Изображение 28.09.1924г. гр.Варна

Изображение
Задната страна на картичката
Аватар
assen5
 
Мнения: 153
Регистриран на: Сря Юли 24, 2013 6:01 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Petko Ivanov » Пон Дек 28, 2020 7:40 pm

Г-н Деянов, бих желал отново да се върна на темата за локомотив 178 "Битоля". На една от снимките долу е показан локомотив 30, впоследствие 173, през 1897 г. Според официалната информация, той би трябвало да е с име "Битоля". Както се вижда обаче, локомотивът е без име на дясната страна, което не би трябвало да е така през годината на доставка 1897. На другата снимка се вижда,че локомотив 32, впоследствие 175, има табела с име "Руссе" от дясната страна през 1901 г.
Моят въпрос е - възможно ли е локомотив 178, а не 173, да е бил оригинално с име "Битоля" при доставката през 1897 г, локомотив 173 да е бил без име, а информацията в архивите да е сгрешена? Поне аз не съм виждал снимка на локомотив 173 с име "Битоля"
Изображение
Изображение
Petko Ivanov
 
Мнения: 347
Регистриран на: Нед Юли 28, 2013 12:44 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот mitko08888 » Пон Дек 28, 2020 8:16 pm

Petko Ivanov написа:Поне аз не съм виждал снимка на локомотив 173 с име "Битоля"


Ето една снимка на локомотива Битоля. Номерът прилича повече на 173, но може и да е 178 ...

Изображение
mitko08888
 
Мнения: 145
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 5:17 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Димитър Деянов » Пон Дек 28, 2020 9:43 pm

mitko08888 написа:Мнение от mitko08888 » Пон Дек 28, 2020 8:16 pm

Petko Ivanov написа:
Поне аз не съм виждал снимка на локомотив 173 с име "Битоля"



Ето една снимка на локомотива Битоля. Номерът прилича повече на 173, но може и да е 178 ...

Това е цялата снимка, която показва mitko08888. Според мен, като се увеличи достатъчно, добре се вижда, че номерът е 173.
На снимката по линията Русе - Варна локомотив номер 30 е новодоставен. Твърде е възможно локомотивите от тази серия да са именувани не непосредствено след доставката, а малко по-късно, когато е получена цялата серия.
Лок. Битоля - 173.jpg
Лок. Битоля - 173.jpg (77.17 KiB) Прегледано 4049 пъти
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 771
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Димитър Деянов » Вто Дек 29, 2020 11:58 am

Като допълнение на вчерашният отговор, тук показвам отсечка от снимката, която показа mitko08888. Мисля, че сравнително добре се вижда тройката в номера 173.
Фрагмент от сн. на лок. Битоля.gif
Фрагмент от сн. на лок. Битоля.gif (94.93 KiB) Прегледано 4024 пъти

Връщам се на снимката с локомотив номер 30 по линията Русе - Варна. На нея се вижда номер 30 само на челната (буферната) греда. Няма го още номера на комина. Явно номерата на комините са поставени по-късно, може би тогава когато са поставени и табелите с имената. А номерата от двете страни на димната камера са поставени чак през 1908 година. Така, че аз вярвам на архивните документи. И пак казвам, че нямам обяснение кога и защо локомотив 178 е получил табелите с името "Битоля" или на локомотив 173 е сменен номера със 178.

Сега искам да кажа, за успокоение на духът човешки, че ние все още познаваме една много, много малка част от пребогатата със събития, вековна история на нашите железници. Затова всеки принос, в познанията ни на тази история, е много ценен.
Не е ли интересно (любопитно) например, че в момента във форума обсъждаме две теми : в едната - събития, които стават сега (около локомотивите Smarttron), а в другата - събития, които са ставали преди 100 и повече години ?
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 771
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Petko Ivanov » Вто Дек 29, 2020 3:03 pm

Благодаря за отговора Ви, г-н Деянов, както и на mitko0888 за снимката. Наистина на фрагмента се вижда, че номера е 173
Petko Ivanov
 
Мнения: 347
Регистриран на: Нед Юли 28, 2013 12:44 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Petko Ivanov » Сря Дек 30, 2020 9:33 pm

Г-н Деянов, имате ли някаква информация за този локомотив? Информацията към снимката е,че е на гара Горна Оряховица по време на транспортната стачка през 1919 г.
Изображение
Petko Ivanov
 
Мнения: 347
Регистриран на: Нед Юли 28, 2013 12:44 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Димитър Деянов » Съб Яну 02, 2021 10:51 am

Petko Ivanov написа:Мнение от Petko Ivanov » Сря Дек 30, 2020 9:33 pm
Г-н Деянов, имате ли някаква информация за този локомотив? Информацията към снимката е,че е на гара Горна Оряховица по време на транспортната стачка през 1919 г.

Локомотивът е сръбски, от доставените за SDZ между 1907 и 1914 г. 14 маневрени локомотива №№ 203 – 216 (после в JDZ серия 61), с наситена пара система Zwilling, със служебна маса 42 т. и конструктивна скорост 45 км/час. Тук помествам размерна скица на тези локомотиви.

JDZ серия 61.jpg
JDZ серия 61.jpg (62.64 KiB) Прегледано 3921 пъти

Както е известно, по времето на Първата световна война и по-точно през 1916-17 г., ние използваме нашето войсково присъствие в Поморавско и пренасяме от там релсов материал, локомотиви, пътнически и товарни вагони за новостроящата се теснолинейна ж п линия Червен бряг – Бяла Слатина (това съм го описал в книгата „Железопътната мрежа в България 1866 – 1975”). По същият начин и този локомотив попада и е използван в България. Известно време след края на войната, връщаме по-голямата част от така споменатия подвижен състав, а останалата част, както и релсовият материал са заплатени на създадената вече Югославия.

Подобно използване на JDZ – локомотиви в по-голям мащаб има и през Втората световна война в Македония, когато БДЖ поема експлоатацията на железопътната мрежа там и когато заварените там локомотиви получават БДЖ – серийно и номерно означение.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 771
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Petko Ivanov » Съб Яну 02, 2021 12:21 pm

Г-н Деянов, много благодаря за компетентното становище. Честита Нова 2021 г на Вас и Вашето семейство.
Petko Ivanov
 
Мнения: 347
Регистриран на: Нед Юли 28, 2013 12:44 pm

ПредишнаСледваща

Назад към Общи теми / Other railway topics

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

cron